Житомирська обл.
Інформація про документ
| Назва документа | Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки |
| Назва стратегії, на підставі якої створено | RR01:2430-8616-9466-5953 V.1 |
| Рівень документу | Регіональний |
| Адміністративно-територіальна одиниця | Область |
| Період дії з | 2021 |
| Період дії до | 2027 |
Суб'єкт, відповідальний за подання даних
| Назва суб'єкта, відповідального за подання даних | ОДВ ДЕПАРТАМЕНТ АПР ТА ЕКОНОМ.ПОЛІТИКИ 02741433 |
| Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | Не вказано |
| ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | ДОБРИНСЬКА НІНА КАНТІЇВНА |
Дані про затвердження документа
| Дата прийняття | 2025-04-10 |
| Номер рішення | 889 |
| Вид | Рішення |
| Видавник | Обласна рада |
| Ідентифікатор | Не вказано |
Загальна частина
Житомирська область, як і інші та Україна в цілому, наразі проживає надскладний воєнний час, має відповідно проблеми та тенденції в економічному і соціальному розвитку, які матимуть наслідки на наступні періоди.
Стратегія розвитку Житомирської області на період до 2027 року (далі – Стратегія) є головним плановим документом регіону. Необхідність підготовки актуалізованої Стратегії зумовлена затвердженням постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2024 р. № 940 нової редакції Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки.
Нормативно-правова основа її розроблення:
Закон України «Про засади державної регіональної політики»;
Постанова Кабінету Міністрів України від 04.08.2023 р. № 816 «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів» (зі змінами).
Згідно розпорядження Житомирської обласної військової адміністрації від 17.09.2024. № 714 «Про приведення Стратегії розвитку Житомирської області на період до 2027 року у відповідність із Державною стратегією регіонального розвитку на 2021-2027 роки» розпочата робота по актуалізації Стратегії, головним розробником якої є Департамент агропромислового розвитку та економічної політики Житомирської обласної державної (військової) адміністрації. До робочої групи увійшли керівники структурних підрозділів обласної державної (військової) адміністрації, представники територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, бізнесу, наукової спільноти, громадських організацій, експерти програми проєкту USAID «Говерла».
Актуалізація Стратегії забезпечена завдяки тісній інтеграції зі співрозробниками та забезпеченню координації роботи з проведення стратегічного аналізу та підготовки оновленого тексту розділів Стратегії.
При її початковому розробленні були застосовані методи і підходи, що використовуються в Європейському Союзі, та враховані рекомендації фахівців реорганізованих Мінрегіону, Мінекономрозвитку, радників з впровадження державної регіональної політики Програми «U-LEAD з Європою», представників окремих проєктів та платформ Об’єднаного дослідницького центру (Joint Research Centre, JRC) Європейської комісії.
Стратегія розроблена з дотримання таких принципів:
інноваційна спрямованість - визначення окремих напрямів та завдань з метою прийняття та впровадження нових технологічних рішень у певних видах економічної діяльності з урахуванням наявного інноваційного потенціалу регіону;
відкритість - забезпечення залучення заінтересованих представників, зокрема суб'єктів підприємництва, науково-дослідних установ, закладів вищої освіти та громадських об'єднань, до процесу розроблення та реалізації регіональної стратегії;
паритетність - створення рівних можливостей для висловлення позицій всіх сторін та забезпечення максимального врахування їх інтересів під час розроблення та реалізації регіональної стратегії;
координація - взаємозв'язок та узгодженість Стратегії з довгостроковими стратегіями, планами і програмами розвитку на державному, регіональному та місцевому рівнях;
доповнюваність - забезпечення взаємозв'язку науки, освіти, виробництва, фінансових та людських ресурсів у розвитку інноваційної діяльності;
диверсифікація - можливість створення нових видів економічної діяльності у визначених галузях економіки.
Стратегічні орієнтири розвитку області визначені з урахуванням завдань Національної доповіді «Цілі Сталого Розвитку: Україна», які є орієнтирами для досягнення Цілей Сталого Розвитку, затверджених на Саміті ООН зі сталого розвитку у 2015 році (далі – ЦСР ООН).
Стратегія базується на стратегічному аналізі соціально-економічного розвитку області, в якому описані наявні тенденції, ключові проблеми, сильні і слабкі сторони, можливості і загрози та оцінці переваг, викликів і ризиків, на основі яких визначено можливі сценарії розвитку області, в певній мірі альтернативні.
Стратегія визначає стратегічну доктрину – стратегічне бачення розвитку області, місію та стратегічні, оперативні цілі і завдання у їх рамках, що є орієнтирами для ініціатив і заходів щодо їх досягнення.
Відповідно до Порядку та Методики Стратегія була розроблена на засадах смарт-спеціалізації. За результатами кількісного аналізу визначено економічні галузі, що мають найбільший економічний і інноваційний потенціал, за результатами якісного аналізу – галузі, що мають значення у посиленні конкурентоздатності регіональної економіки. З використанням принципу «підприємницького відкриття», а саме проведення консультацій з представниками підприємств, ФОПами цих галузей та науки визначено галузі, що є точками конкурентоздатності регіональної економіки, які можуть трансформуватися в розумну модель економічної спеціалізації – регіональну смарт-спеціалізацію.
Також визначено механізм реалізації, Стратегії, джерела фінансування та систему здійснення моніторингу ходу та ефективності її реалізації.
В цілому Стратегія – це документ, який визначає довгостроковий вибір пріоритетних сфер і напрямів розвитку Житомирської області на 2021-2027 роки, бажаних орієнтирів майбутнього стану регіону, механізмів і шляхів їх досягнення та є основою для розроблення інших документів стратегічного планування та програмних.
Стратегія сприятиме консолідації регіональної спільноти щодо вжиття спільних дій, спрямованих на забезпечення динамічних змін у розвитку області на основі науково-технологічного потенціалу та концентрації ресурсів на пріоритетних напрямах, що в цілому забезпечить підвищення конкурентоздатності регіону та кращої якості життя у ньому.
Сценарій розвитку
Сценарії розвиту області є можливими варіантами комплексного розвитку регіону, базовані на балансах розвитку економічної і соціальної сфер та їх впливу на розвиток території і якість життя населення та передбачають розвиток процесів і подій від теперішнього стану до майбутнього. Передбачають подолання наслідків повномасштабної війни російської федерації проти України підвищення ролі безпеки та її впливу на ТГ регіону.
При розробленні сценаріїв розвитку області враховувалися 2 групи факторів – зовнішні (безпекова, гео- та загальнодержавні політична, економічна і технологічна ситуації, що змінюються, розвиток попиту на ринках) та внутрішні (економічний і соціальний потенціал області та тенденції розвитку відповідних сфер, їх відновлення через наслідки збройної агресії, зміцнення територіальних громад та людського капіталу).
Сценарії розвитку передбачають можливі шляхи розвитку регіону у випадку домінування тих чи інших факторів та ураховують вплив ефектів чи негативних наслідків від них.
В залежності від поєднання внутрішніх і зовнішніх умов та факторів можна виділити найбільш вірогідні сценарії соціально-економічного розвитку області – базовий, оптимістичний та песимістичний.
Базовий сценарій є найбільш оптимальним, але як альтернативні оптимістичний і песимістичний дають можливість в залежності від реальної траєкторії розвитку регіону у довгостроковій перспективі, що буде залежати від розвитку і реалізації конкурентних переваг, рівня використання наявного потенціалу, зовнішніх і внутрішніх викликів та ризиків, ефективності рішень, прийнятих на регіональному і місцевому рівнях, перегляду стратегічних пріоритетів розвитку регіону, вибору дій та маневру засобами і ресурсами.
Стратегічне бачення розвитку регіону
З урахуванням результатів проведеного стратегічного аналізу, оцінки наявних переваг, можливих ризиків і загроз сформульовано основну стратегічну ідею розвитку – стратегічне бачення, а саме:
Житомирська область – це регіон з динамічною економікою, базованою на використанні інновацій, конкурентних переваг і наявного потенціалу, комфортний для ведення бізнесу, інвестиційно-привабливий, орієнтований на благополуччя для проживання, якості життя та з високим людським потенціалом.
Механізм реалізації
Механізм реалізації Стратегії охоплює таку сферу: державно-приватне партнерство, місцеве самоврядування, підприємницьку діяльність, інвестиційний процес, містобудівну діяльність, публічні фінанси та міжбюджетні відносини та забезпечення налагодження ефективної та скоординованої взаємодії всіх суб’єктів регіонального розвитку в реалізації заходів, проектів і ініціатив з призначення. досягнення визначених орієнтирів перспективного розвитку регіону.
Стратегія реалізується у двох середньострокових етапах: перший – 2021-2023 роки, другий – 2024-2027 роки, для кожного з яких розробляється план заходів відповідно до цілей і завдань Стратегії та з урахуванням припущень щодо доступності відповідних фінансових ресурсів для її реалізації.
Перший етап – це реалізація пріоритетних проєктів регіонального розвитку, спрямованих на посилення конкурентних переваг та формування/зміцнення току зростання і точок конкурентоспроможності регіональної економіки, модернізацію інфраструктури в територіальних громадах, створення умов для зростання людського потенціалу та підвищення якості життя. Загалом цей етап забезпечити у середньостроковій перспективі вихід регіонального розвитку на новий рівень.
Другий етап – це продовження виконання незавершених проектів у ході першої стадії та реалізація нових, що забезпечують інноваційний тип розвитку галузей економіки, перетворення точок її зростання в конкурентоздатні на зовнішніх ринках сектор економіки та трансформацію конкурентоспроможних точок у регіональну інтелектуальну спеціалізацію, створення якісної інфраструктури в територіальних громадах та забезпечення безпечного. життєвого середовища для їх жителів, накопичення та широке внутрішньорегіональне використання людського капіталу . Загалом цей етап забезпечити у середньостроковій перспективі нагромадити досягнуті.
Також результати інструментів реалізації визначені у Стратегії стратегічних цілей є:
програма економічного і соціального розвитку області та районів; обласні цільові програми;
програми соціально-економічного та культурного розвитку територіальних громад;
цільові програми з інших питань самоврядування; стратегії розвитку територіальних громад; комплексні програми та плани відновлення.
Їх реалізація дозволяє конкретизувати зусилля всіх суб’єктів регіонального розвитку для комплексного і системного вирішення короткострокових, середньострокових та довгострокових проблем, забезпечити прозорість і обґрунтованість вибору завдань, які необхідно досягти в різні часові періоди, застосувати шляхи досягнення результатів з різних форм для підтримки кожного з етапів реалізації. Стратегії.
Зв’язок цих програмних документів забезпечує спільність напрямів і щодо заходів досягнення стратегічних цілей на регіональному та місцевому рівнях.
Крім того, іншим інструментом впливу на комплексний розвиток регіону є державні цільові програми.
Реалізація, визначених у них заходів на території області, дасть можливість надати більшого імпульсу розвитку позитивних процесів в її економічній і соціальній сферах та підвищити рівень досягнення визначених у Стратегії цілей.
Стратегія не вимагає утворення додаткових інституцій (структур). Її реалізація забезпечує всі суб'єкти регіонального розвитку, але роль і відповідальність кожного має бути підвищена.
Координацію реалізації Стратегії шляхом облдержадміністрації, яка надаєме організаційну та методологічну підтримку суб’єктам регіонального розвитку – ініціаторам та виконавцям проектів регіонального розвитку.
Реалізація Стратегії може бути більш ефективною та результативною за умови активної діяльності створеної установи – Установити «Агенцію регіонального розвитку Житомирської області» та зокрема її тісної взаємодії на цьому напрямі з бізнес- спільнотою та органами місцевого самоврядування.
З урахуванням завершення фінансової, територіальної та функціональної децентралізації та посилення ролі територіальних громад у вигляді фактора для успішної реалізації Стратегії буде дієвий зворотний зв’язок між органами виконавчої влади всіх рівнів та органами місцевого самоврядування.
Фінансове забезпечення Стратегії вимагається за рахунок бюджетних і позабюджетних коштів, не заборонених законодавством (коштів підприємств та інвесторів), у тому числі коштів міжнародної технічної допомоги та грантових.
Залучення коштів з державного бюджету використовуватися у вигляді фінансування з державного фонду регіонального розвитку та в рамках відповідних державних цільових програм.
Кошти місцевих бюджетів спрямовуються у вигляді фінансування чи співфінансування проєктів регіонального розвитку та на фінансування заходів у рамках вищезазначених місцевих програм.
Залучення коштів міжнародної технічної допомоги, яку надають Україні міжнародні установи та іноземні держави, та грантових коштів маємо в межах можливостей і обсягів, виділених на цільові потреби.
Інші позабюджетні кошти, не заборонені законодавством, залучаються в рамках державно-приватного партнерства.
Система моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії
Важливою частиною єдиного механізму реалізації Стратегії є контроль, що передбачає проведення моніторингу та оцінку результативності реалізації Стратегії та планів заходів з її реалізації.
Результати реалізації Стратегії визначатимуться на підставі проведення моніторингу досягнення пріоритетів розвитку регіону, стратегічних, оперативних цілей та виконання завдань Стратегії і планів заходів шляхом порівняння фактично отриманих значень індикаторів оцінки результативності виконання завдань і їх прогнозних значень (додаток до Стратегії).
Моніторинг та оцінка проводиться щороку відповідно до Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.08.2023 № 816. Моніторинг реалізації Стратегії здійснюється шляхом відстеження, вимірювання показників фактичних результатів та аналізу відхилення таких показників від цільових (проміжних) значень індикаторів досягнення цілей, визначених Стратегією.
Оцінка результативності реалізації Стратегії здійснюється шляхом проведення внутрішнього та зовнішнього оцінювання відповідно до Порядку проведення оцінювання реалізації державної регіональної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.03.2024 № 305 «Деякі питання проведення моніторингу та оцінювання державної регіональної політики.