Стратегії розвитку

Регіональні стратегії розвитку.

Сумська обл.

Інформація про документ

Назва документа Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки
Назва стратегії, на підставі якої створено RR01:2430-8616-9466-5953 V.1
Рівень документу Регіональний
Адміністративно-територіальна одиниця Область
Період дії з 2021
Період дії до 2027

Суб'єкт, відповідальний за подання даних

Назва суб'єкта, відповідального за подання даних ДМС та ЕР СОДА 02742148
Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Не вказано
ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Кучков Олександр Володимирович

Дані про затвердження документа

Дата прийняття 2025-04-30
Номер рішення -
Вид Рішення
Видавник Сумська обласна рада
Ідентифікатор Не вказано

Загальна частина

Стратегія регіонального розвитку є документом, що визначає тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку, встановлює стратегічні та оперативні цілі, пріоритети розвитку регіону на відповідний період, основні завдання, етапи та механізми їх реалізації, систему моніторингу та оцінки результативності.

Стратегія регіонального розвитку Сумської області на 2021-2027 роки (далі – Стратегія) розроблена з урахуванням результатів, досягнутих при реалізації попередніх стратегічних документів, та відповідно до Указу Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019 «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року», законів України «Про засади державної регіональної політики», «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України», постанов Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2023 р. № 816 «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і плану заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів», від 30 травня 2023 р. № 600 «Про затвердження Порядку надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна», від 27 вересня 2022 р. № 1073 «Про затвердження Порядку поводження з відходами, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків, та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».

Стратегія враховує положення:

Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695 (зі змінами від 13 серпня 2024 р. № 940);

Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 р. № 244-р;

Національної економічної стратегії на період до 2030 року, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 179 (зі змінами);

Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, що схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р;

Стратегії ветеранської політики на період до 2030 року, що схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2024 р. № 1209-р;

Стратегії розвитку індустріальних парків на 2023-2030 роки, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 р. № 176-р;

Основних засад (стратегії) державної екологічної політики України на період до 2030 року, затверджених Законом України від 28 лютого 2019 року № 2697-VIII;

Стратегії формування та реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2035 року та операційного плану заходів з її реалізації у 2024-2026 роках, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 травня 2024 р. № 483-р;

Стратегії розвитку сільського господарства та сільських територій в Україні на період до 2030 року та операційного плану заходів з її реалізації у 2025-2027 роках, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 р. № 1163-р;

завдань щодо досягнення Цілей сталого розвитку на період до 2030 року та індикаторів їх досягнення, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2024 р. № 1190-р.

Стратегія розроблена Сумською обласною державною адміністрацією після прийняття рішення Сумської обласної ради від 22.02.2019 «Про розроблення Стратегії регіонального розвитку Сумської області на період до 2027 року та Плану заходів на 2021-2023 роки з реалізації Стратегії регіонального розвитку Сумської області на період до 2027 року».

Стратегія схвалена розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації від 13.10.2020 № 522-ОД «Про схвалення проєктів Стратегії регіонального розвитку Сумської області на період до 2027 року та Плану заходів на 2021-2023 роки з реалізації Стратегії регіонального розвитку Сумської області на період до 2027 року», прийнята рішенням Сумської обласної ради від 11.12.2020 «Про Стратегію регіонального розвитку Сумської області на 2021-2027 роки та План заходів на 2021-2023 роки з реалізації Стратегії регіонального розвитку Сумської області на 2021-2027 роки» (зі змінами).

Документ актуалізовано у 2024 році за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА». З метою управління процесом стратегічного планування, забезпечення відкритості цього процесу, представлення інтересів усіх зацікавлених сторін та ґендерних груп при оновленні Стратегії створена робоча група (затверджена розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації – начальника обласної військової адміністрації від 28.02.2024 № 90-ОД (зі змінами), до складу якої увійшли народні депутати України, представники місцевих органів виконавчої влади, депутати Сумської обласної ради, представники бізнесу, експерти регіонального розвитку, науковці з основних питань розвитку області: децентралізації, освіти, охорони здоров’я, розвитку культури, житлово-комунального господарства, громадської безпеки, природокористування та екології, промислової політики, розвитку підприємництва тощо. Проведено 2 засідання робочої групи, а також презентовано проєкт Стратегії керівному складу Сумської обласної державної адміністрації – обласної військової адміністрації та Сумської обласної ради.

Актуалізація Стратегії викликана необхідністю врахування:

загальнодержавних пріоритетів, векторів розвитку країни та приведенням у відповідність до Державної стратегії регіонального розвитку;

наслідків повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України та їх впливу на розвиток територіальних громад і регіону в умовах викликів та ризиків воєнного часу;

нових підходів до стратегічного планування, розширення джерел фінансування регіонального розвитку;

розширення євроінтеграційних процесів;

продовження реформи децентралізації;

процесу відновлення та відбудови України;

кліматичних зобов’язань України.

У роботі над актуалізацією Стратегії взяли участь представники неурядових організацій, аналітичних центрів, міжнародних організацій, незалежних експертів, дослідників та громадських активістів. Такий підхід забезпечив інклюзивність та відкритість процесу.

В основу оновленої Стратегії покладено основні напрями та цілі Стратегії відновлення та розвитку економіки Сумської області на 2022-2024 роки, яка стала орієнтиром для відновлення після визволення регіону у 2022 році, визначала концепцією відбудови, бачення можливостей та результати майбутнього Сумщини. Також ураховано положення документів Європейського Союзу в сфері регіональної політики.

Стратегію сформовано з використанням територіально-орієнтованого та безпекового підходу, зокрема комплекс завдань та заходів визначався з урахуванням стимулювання розвитку окремих функціональних типів територій.

Протяжність державного кордону Сумської області з країною-агресором становить 563,8 кілометра, тому необхідним є формування нових підходів та сценаріїв розвитку територій, створення сучасної філософії життя в прикордонні.

Отже, Стратегія ставить перед собою важливу мету – підвищення рівня добробуту населення області шляхом створення безпечного середовища для проживання та людського розвитку в прикордонному регіоні, відновлення та розвитку інфраструктури, що відповідає потребам людини, модернізації та підвищення конкурентоспроможності регіональної економіки на засадах переваг та особливостей регіону.

Для забезпечення реалізації зазначеної мети розроблення Стратегії здійснювалося на принципах розумної смартспеціалізації, а саме:

індивідуального підходу та наявних конкурентних переваг, що випливають зі спроможності регіону;

підтримки розвитку технологічних та практичних інновацій шляхом стимулювання інвестицій бізнес-середовища;

заохочення стейкхолдерів до активної участі в регіональному розвитку;

конструктивної та емпіричної політики, що включає в себе ретельний моніторинг та систему оцінювання.

Зважаючи на поточну безпекову ситуацію у Сумській області, конкретизація засад смарт-спеціалізації під час оновлення регіональної Стратегії розвитку відповідно до наказу Міністерства економіки України від 10 червня 2024 року № 14563 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування смартспеціалізації на регіональному рівні» була відтермінована на період повоєнної відбудови регіону, модернізації виробництва за правилом «build back better» та формування нових сталих економічних пропорцій та трендів.

При цьому основним критерієм результативності Стратегії є покращення умов для людського розвитку, а саме: тривале та здорове життя, доступ до необхідних для забезпечення гідного його рівня економічних ресурсів, можливість отримання якісних освітніх послуг усіма верствами населення. Цей безперервний процес є пріоритетною метою задля збалансованого розвитку як регіону, так і держави в цілому.

Очікуваний результат реалізації Стратегії полягатиме в такому:

1) створення безпечного середовища у прикордонному регіоні;

2) реалізація соціально-економічного потенціалу області на основі залучення інвестицій, виробництва продукції з доданою вартістю та концентрації зусиль на пріоритетних напрямах;

3) розвиток інфраструктури, зокрема інфраструктури електронних комунікаційних мереж на принципах прозорості, підзвітності, сталості, інклюзивності, енергоефективності, адаптації до зміни клімату, захищеності та стійкості до безпекових загроз та економічної доцільності; розвиток інституційної спроможності органів місцевого самоврядування на регіональному та місцевому рівні у сфері стратегічного планування, проєктного менеджменту, цифровізації, протидії корупції;

4) зростання економіки на основі внутрішнього потенціалу територій;

5) призупинення негативних тенденцій та формування передумов для покращення демографічної ситуації в регіоні (повернення на Сумщину дорослого населення, дітей, студентів тощо);

6) розвиток людського капіталу;

7) розбудова партнерств, розвиток міжмуніципального, міжрегіонального співробітництва; сприяння економічному розвитку регіону шляхом залучення інвестицій;

8) розвиток системи надання соціальних послуг на регіональному та місцевому рівнях.

При розробці Стратегії також були враховані ґендерні пропорції, що дозволить зменшити ґендерні розриви в соціально-демографічній та економічній сферах регіону.

Аналітична частина Стратегії формувалась в умовах обмеженої статистичної інформації (відповідно до чинного законодавства органи державної статистики призупинили оприлюднення більшої частини статистичної інформації, а також передбачено відтермінування подання звітності суб’єктами у період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його завершення), з урахуванням оцінки поточної ситуації територіальними громадами, суб’єктами господарювання, експертами тощо.

Відповідно до звіту стратегічної екологічної оцінки (СЕО) Стратегія повністю враховує принцип екологічної збалансованості (сталого розвитку) Сумської області та зорієнтована на зниження антропогенного впливу на довкілля. Моніторинг ефективності впровадження СЕО Стратегії є важливою формою контролю того, який фактичний вплив на довкілля матиме стратегічний документ у цілому, а також необхідною передумовою екологічної збалансованості розвитку регіону.

Сценарій розвитку

SWOT-аналіз виявляє взаємозв’язки між ендогенними (сильні та слабкі сторони) та екзогенними (можливості та загрози) факторами, що мають стратегічне значення для області. Саме ці взаємозв’язки дозволяють сформулювати порівняльні переваги та виклики розвитку області, що є основою для стратегічного вибору – формулювання стратегічних та оперативних цілей розвитку регіону на довгострокову перспективу.

Аналіз SWOT в області проведено з урахуванням тенденцій розвитку, виявлених проблемних питаннях по всіх секторах, враховуючи зміни у геополітичному становищі регіону, можливих впливів та викликів. SWOT базується на висновках до розділів описово-аналітичної частини Стратегії, пропозиціях, що були надані всіма зацікавленими сторонами в процесі формування документа.

Здійснено актуалізацію з урахуванням оцінки поточної ситуації, що склалася у зв’язку повномасштабною агресією проти України та її впливу на розвиток регіону.

Слід зазначити, що основною загрозою на наступні роки є продовження війни, тим більш, що Сумська область є прикордонним регіоном, протяжність кордону з країною-агресором становить 563,8 кілометра. Тривалість та перебіг військових дій справляють негативний вплив на всі галузі, викликають обмеження у життєдіяльності регіону та призводять до довготривалих наслідків у регіональному розвитку.

Робота органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування повинна спрямовуватись на мінімізацію негативних наслідків війни, відбудову територій для створення повноцінних умов для проживання населення в прикордонному регіоні з урахуванням оптимальних підходів до відновлення та повернення вимушених переселенців на ці території.

Систематизація тенденцій функціонування соціальної та економічної сфер, інституційного середовища, природно-географічних характеристик області дозволила виділити наступні ключові внутрішні сильні та слабкі сторони регіону, а також можливості і загрози зовнішнього середовища.

Сценарії розвитку (оптимістичний, реалістичний) містять опис подій щодо соціально-економічного розвитку області, що ґрунтуються на воєнних реаліях, припущеннях та економічних показниках.

У зв’язку з повномасштабним вторгненням російської федерації в Україну, тривалістю воєнних дій, як наслідок падіння економіки регіону за підсумками 2022 року (за оцінкою близько 30%), зміни її структури, сценарії розвитку регіону потребують постійного перегляду. Точкою відліку реалізації зміни сценаріїв є початок збройної агресії на території України – 24.02.2022.

Тому сценарії базуються на аналізі поточної ситуації, що склалася у 2022-2024 роках, враховують наслідки повномасштабної агресії проти України та їх вплив на подальший розвиток області, районів та територіальних громад (мінування територій, втрата економічного потенціалу, неможливість ведення бізнесу через постійні обстріли, порушення логістичних зв’язків, масштабні руйнації інфраструктури, міграція населення регіону, особливо з прикордоння області тощо), орієнтовні макроекономічні прогнози та вплив зовнішніх і внутрішніх факторів, що визначені за результатами SWOT-аналізу.

Проте, слід зазначити, прогноз розвитку Сумської області на середньострокову перспективу знаходиться під впливом ситуації, яка склалася в умовах збройної агресії, особливо зважаючи на те, що регіон є прикордонним зі складними безпековими умовами.

Ці сценарії формують засади подальшого розвитку Сумщини та потребують підвищеної уваги з боку органів місцевого самоврядування, виконавчої влади та держави.

Очікується, що найбільш ймовірним є сценарій розвитку, в якому взяті до уваги такі базові припущення:

перспективні зміни державного законодавства, направлені на підтримку ключових сфер розвитку економіки;

стабільність фінансової системи країни;

підтримка міжнародних партнерів, у тому числі нарощення залучення міжнародної грантової допомоги територіальними громадами області;

відновлення та відбудова енергетичної інфраструктури, забезпечення надійного та безперебійного енергозабезпечення;

дотримання кліматичних зобов’язань України;

прийнятий рівень регіональних соціально-економічних показників, що визначають динаміку розвитку Сумщини;

дієве функціонування зони вільної торгівлі між Україною та країнами Європейського Союзу;

збільшення повноважень органів місцевого самоврядування та підвищення їх відповідальності за прийняті управлінські рішення, концентрація ресурсів на підпорядкованих територіях;

належне впровадження Стратегії через реалізацію плану заходів, що включатиме перелік середньострокових організаційних, правових та інших заходів, спрямованих на досягнення цілей та завдань Стратегії, а також регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань регіональної Стратегії.

На підставі офіційних досліджень сьогоднішньої економічної ситуації та прогнозів у питаннях відновлення та розвитку економіки, а також з урахуванням безпекової ситуації в Україні, сформовано сценарну матрицю.

Сценарна матриця

Сценарний розвиток подій

Оптимістичний

Реалістичний

Песимістичний

Завершення війни
в короткостроковій перспективі

+

+
Сценарій 1

-

Завершення війни
в середньостроковій перспективі

+

+

Сценарій 2

-

Довготривалий конфлікт

-

+

+

Примітка: розроблялися 2 сценарії, які, за висновком робочої групи, є найбільш ймовірними.

Висновки сценарного аналізу.

Усвідомлюючи та беручи до уваги увесь спектр можливих сценаріїв, а також ураховуючи проведений аналіз взаємозв’язків факторів у межах SWOT-аналізу, будемо виходити з припущень реалістичного сценарію, реалізація якого створить реальну можливість для поступального відновлення та подальшого динамічного розвитку Сумщини з урахуванням безпекових чинників.

Проте, завдяки об’єднаним зусиллям зацікавлених сторін: органів влади різних рівнів, міжнародних інституцій, громадськості та бізнесу, є вірогідність наближення сценарію розвитку до оптимістичного. В умовах масштабного повоєнного відновлення країни передбачається нарощування економічного потенціалу регіону та досягнення рівня довоєнного періоду з одночасним істотним оновленням виробничих потужностей, упровадженням інноваційних технологій та нових технологічних видів продукції.

Зазначений аналіз виводить на стратегічні напрями розвитку, якими є створення безпечного середовища, розвиток інноваційної економіки як у промисловості, так і в аграрному секторі (що є сильними сторонами) через залучення потужного інвестиційного ресурсу в ці галузі (можливості) та розвиток людського капіталу. Підсилить цей стратегічний напрям покращення інфраструктури та розвиток малого і середнього бізнесу, зокрема у високотехнологічних секторах. Нові підходи в розвитку комплексу економіки регіону призведуть до посилення стійкості територіальних громад та їх сталого розвитку, зокрема визначених функціональних типів територій, що поступово зменшить диспропорції їх розвитку.

Стратегічне бачення розвитку регіону

З огляду на аналіз узагальнення та систематизацію основних тенденцій соціально-економічного розвитку області, а також результати SWOT- аналізу, особливої ваги набирають такі аспекти для формування стратегічного бачення регіону.

Бачення Сумщини в середньостроковій перспективі визначене з урахуванням історичних умов розвитку, географічного розташування та соціально-економічного потенціалу.

Україну ще в часи козаччини Європа визнала своїм муром від Великого степу. Сумщина – це простір прикордоння. У часи Київської Русі, Великого князівства Литовського та Речі Посполитої тут мешкали люди, чиїм обов’язком був захист кордону і діяли європейські норми. Зокрема міста Кролевець і Глинськ мали магдебурзьке право. Під Конотопом відбулася знаменита битва, у якій українська армія під проводом гетьмана Івана Виговського перемогла російську. Безпека Європи починається на землях Сумської області.

Проте наш край має не тільки мілітарне забарвлення. Протягом своєї історії на Сумщині неодноразово поставали потужні економічні центри та династії промисловців, діяльність яких ширилася далеко за межами регіону.

Специфіка Сумщини полягає не просто в житті на прикордонні, це фактично «життя на стіні». Тут б’ється серце і Гетьманської України, і Слобожанщини, успішних та талановитих предків, а глобально – саме тут починається і Україна, і Європа.

Сумщина – це регіон, де важливе можливе.

СУМЩИНА – це прикордонний регіон з багатовіковими європейськими цінностями, з потужною безпековою сферою, що динамічно відновлюється, формуючи передумови для соціально-економічного розвитку, орієнтованого на експорт технологічних продуктів зі значним ступенем локалізації на європейський та світовий ринки, а також з орієнтацією на власні ресурси та місцевих товаровиробників для забезпечення енергетичної та продовольчої безпеки регіону; інноваційність економіки Сумщини забезпечується відкритістю до амбітних розвиткових проєктів та партнерством науки, бізнесу і влади, що дозволить досягти сталого людського розвитку.

Одним з важливих безпекових аспектів є розірвання історичних зв’язків місцевого бізнесу з російськими та білоруськими активами, особами чи бізнесом.

Відновлення, модернізація та збереження промислового виробництва здійснюватиметься шляхом упровадження інновацій у виробництво та формування нових видів діяльності; зростання продуктивності виробництва; удосконалення методів господарювання; переорієнтації на нові ринки; формування нової логістики.

Очікується зменшення залежності від сировинно-орієнтованого експорту завдяки розвитку виробництва та пропозиції середньо- та високотехнологічних конкурентоспроможних товарів шляхом упровадження ресурсоефективних технологій, вироблення продукції з високою доданою вартістю.

Переорієнтація місцевих промислових виробників на європейські та світові ринки, а також збільшення частки збуту на внутрішніх ринках, зокрема з метою забезпечення гуманітарних потреб.

Робота підприємств машинобудівного комплексу буде спрямована на виробництво продукції енергетичного машинобудування, атомної енергетики, видобування та переробки вуглеводів, обладнання для хімічного виробництва, продукції для рухомого складу залізничного транспорту, військово-промислового комплексу, сільськогосподарського виробництва. Також робота машинобудівних підприємств буде спрямована на збільшення обсягів виробництва металу та виробів з нього (таких підприємств на території країни залишилося мало, запровадження додаткової підтримки вітчизняної промисловості та бізнесу під час воєнного стану за рахунок зниження ставки ренти на видобуток залізної руди до 0% за умови використання цієї руди в Україні (проєкт закону від 22.12.2022 № 8298 прийнято за основу 12.01.2023). Очікується, що частка реалізованої продукції підприємствами машинобудівного комплексу складатиме не менше 20%. Також передбачається, що український промисловий виробник машинобудівної галузі реалізовуватиме свою продукцію під час закупівель товарів щодо яких необхідно враховувати ступінь локалізації виробництва, яка до 2027 року складатиме 35% (Закон України «Про публічні закупівлі»).

Також одним із пріоритетів розвитку виробничих підприємств буде залучення зовнішніх інвестицій та технологій. Заохочення інвестицій у галузеві проєкти дозволить збільшити додану вартість продукції, створювати нові робочі місця, сприятиме зростанню обсягів промислового виробництва та розширенню асортименту готової продукції. Як результат, регіональна продукція промислового комплексу буде конкурентоспроможною, розширить ринки, зокрема передбачається вихід на нові європейські ринки, ринки Північної Африки та Близького Сходу, Середньої Азії.

У галузі рослинництва переважатиме вирощування зернових, зернобобових та технічних сільськогосподарських культур, зорієнтованих на внутрішньолокальну переробку, у галузі тваринництва – промислове виробництво молока, м’яса великої рогатої худоби та свиней.

Основне завдання полягатиме у відновленні потужностей харчової та переробної промисловості, стимулюванні поглибленої переробки сировинної сільськогосподарської продукції. Очікується налагодження логістики з Європейським Союзом, яка стане фундаментом для економічної інтеграції регіону в європейську економіку. Поступово відновлюватимуться зруйновані та створюватимуться нові потужності з переробки продукції галузей рослинництва (зернових та технічних культур) та тваринництва (м’яса та молока).

Інфраструктура регіонального аграрного ринку передбачатиме створення умов для виробництва, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції. Створюватимуться регіональні кластери з нішевих напрямів діяльності.

Основою зростання регіональної економіки стане впровадження інноваційних технологій в усі галузі та сфери діяльності регіону. Тому одним з пріоритетних завдань є побудова збалансованої інноваційної економіки на основі співробітництва науки, бізнесу та влади, що забезпечить максимальне використання економічного потенціалу області, а також дозволить створити нові можливості розвитку та здобути переваги в міжнародному конкурентному середовищі. Розвиток виробничої інфраструктури із застосуванням новітніх технологій, їх впровадження у виробництво та поглиблену переробку сільськогосподарської продукції забезпечуватиме внутрішні потреби регіону, країни, конкурентоспроможний експорт, збільшення обсягів наукомісткої продукції як бази для інноваційного розвитку економіки, перехід до ресурсoзберігаючої та екологобезпечнoї моделі розвитку.

Хоча промислова та аграрна діяльності, які пов’язані з логістикою, мають певні ризики, а зростання вартості енергоносіїв відповідно транспортних витрат, призводить до подорожчання товарної продукції, проте збереження виробничих потужностей в області можливе за рахунок технологій енергозбереження та використання власних паливно-енергетичних ресурсів.

Найстійкіший бізнес у поточних умовах – послуги. У середньостроковій перспективі важливими є розвиток ІТ, медичних та консультаційних послуг.

Людський потенціал визначає зміст сучасних підходів до розвитку Сумщини як прикордонної території, що потребує особливої уваги. Розрахунок індексу людського розвитку здійснювався за напрямами: «Довге та здорове життя», «Добробут та гідні умови праці», «Освіта». У 2020 році область мала за напрямом «Освіта» найкращі показники.

Забезпечення сталого людського розвитку є пріоритетним напрямом регіонального розвитку. Особливо, коли прикордонні території є зоною бойових дій. Основною задачею є визначення пріоритетних цілей та проєктів для життя в прикордонних територіях, реалізація яких дозволить стабілізувати показники людського розвитку регіону на довоєнному рівні, а в середньостроковій перспективі підвищити їх до рівня вище за середньоукраїнські значення.

Окремим питанням залишається підтримка територіальних громад, наповнення їх бюджетів та координація.

Механізм реалізації

Проведення моніторингу реалізації регіональної Стратегії та виконання Плану заходів будуть здійснюватися Сумською обласною державною адміністрацією – обласною військовою адміністрацією відповідно до порядку, визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 04 серпня 2023 р. № 816 «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів», зокрема шляхом:

відстеження, вимірювання та аналізу відхилення показників фактичних результатів від цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених регіональною Стратегією;

порівняння фактично отриманих значень індикаторів здійснення заходів та їх значень, визначених Планом заходів.

Оцінювання реалізації регіональної Стратегії та виконання Плану заходів буде здійснюватись за результатами виконання першого та другого етапів реалізації регіональної стратегії розвитку (внутрішнє оцінювання) та після завершення реалізації регіональної стратегії розвитку (зовнішнє оцінювання) шляхом оцінювання індикаторів досягнення цілей, результативності, ефективності та впливу виконання регіональної Стратегії на розвиток області та територіальних громад згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15 березня 2024 р. № 305 «Деякі питання проведення моніторингу та оцінювання державної регіональної політики».

Відповідальними за реалізацію Стратегії є: Сумська обласна державна адміністрація, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Також до реалізації Стратегії будуть залучені асоціації органів місцевого самоврядування та їх об’єднання, Агенція регіонального розвитку Сумської області, громадські об’єднання, суб’єкти підприємництва, представники заінтересованих сторін.

Система моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії

Упровадження Стратегії буде забезпечуватись шляхом партнерства, координації та об’єднання зусиль усіх зацікавлених сторін: органів влади різного рівня, міжнародних інституцій, громадськості, бізнесу та буде спрямоване на досягнення стратегічних та оперативних цілей Стратегії та, у кінцевому підсумку, стратегічного бачення регіону на період до 2027 року.

Регіональна Стратегія реалізується двома етапами (три та чотири роки) шляхом розроблення та виконання планів заходів. У рамках другого етапу передбачається розроблення та виконання плану заходів на відповідний період, що передбачатиме:

середньострокові організаційні, правові та інші заходи, необхідні для реалізації Стратегії;

строки здійснення заходів та визначення відповідальних за їх здійснення;

індикатори оцінювання здійснення заходів та їх цільові значення;

індикативні обсяги та джерела фінансування;

регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань Стратегії.

Також інструментами реалізації Стратегії є стратегії розвитку територіальних громад та плани заходів з їх реалізації, місцеві цільові програми, програми економічного і соціального розвитку, програми комплексного відновлення, плани відновлення та розвитку області та територіальних громад, інші програми та проєкти регіонального розвитку, при розробленні яких будуть враховуватись положення регіональної Стратегії. Плани заходів з реалізації Стратегії є обов’язковими для врахування під час підготовки відповідних місцевих бюджетів.

Фінансове забезпечення реалізації Стратегії здійснюватиметься за рахунок:

коштів державного бюджету, у тому числі державного фонду регіонального розвитку, галузевих державних цільових програм, субвенцій та інших трансфертів із державного бюджету місцевим бюджетам;

коштів місцевих бюджетів;

коштів міжнародної технічної допомоги, міжнародних фінансових організацій;

коштів інвесторів, власних коштів підприємств;

інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.

Завантаження даних моніторингу...

Тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону

Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації