Донецька обл.
Інформація про документ
| Назва документа | Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки |
| Назва стратегії, на підставі якої створено | RR01:2430-8616-9466-5953 V.1 |
| Рівень документу | Регіональний |
| Адміністративно-територіальна одиниця | Область |
| Період дії з | 2021 |
| Період дії до | 2027 |
Суб'єкт, відповідальний за подання даних
| Назва суб'єкта, відповідального за подання даних | Донецька обласна державна адміністрація Департамент економіки 02741427 |
| Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | Не вказано |
| ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | Білоцерковець Олексій Станіславович |
Дані про затвердження документа
| Дата прийняття | 2025-05-01 |
| Номер рішення | 309/5-25 |
| Вид | Розпорядження |
| Видавник | голова облдержадміністрації, начальник обласної військової адміністрації |
| Ідентифікатор | Не вказано |
Загальна частина
Стратегія розвитку Донецької області на період до 2027 року (далі – Стратегія) розроблена на виконання Закону України «Про засади державної регіональної політики» в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, та затверджена розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 17 лютого 2020 року № 147/5-20 «Про затвердження Стратегії розвитку Донецької області на період до 2027 року та Плану заходів з реалізації у 2021-2023 роках Стратегії розвитку Донецької області на період до 2027 року». Військова агресія Російської Федерації проти України, введення воєнного стану, бойові дії на території Донецької області, тимчасова окупація частини її територій російськими військами спричинили призупинення роботи або переміщення у більш безпечні регіони великої кількість підприємств, організацій, наукових установ тощо. Також на території області триває обов’язкова евакуацію населення (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів Україні від 02 серпня 2022 року № 679-р «Про проведення обов’язкової евакуації населення Донецької області»). Крім того протягом 2022-2024 років на національному рівні відбулись суттєві зміни, серед яких: набуття 23 червня 2022 року Україною статусу кандидата на членство в ЄС, активізації виконання положень Угоди про асоціацію між Україною і ЄС та її державами-членами, початку переговорів про вступ України до ЄС; схвалення Стратегії демографічного розвитку України на період до 2040 року; схвалення Стратегії розвитку розподіленої генерації на період до 2035 року; схвалення Стратегії відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого і середнього підприємництва на період до 2027 року; внесення змін до Закону України «Про засади державної регіональної політики»; внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695. Ці фактори зумовили необхідність актуалізації Стратегії. З метою залучення всіх заінтересованих сторін державної регіональної політики до внесення змін до Стратегії розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 30 жовтня 2024 року № 718/5-24 утворений консультативно-дорадчий орган (робоча група), до складу якого увійшли представники бізнесу, науки, громадськості, місцевих органів виконавчої влади, експерти міжнародних організацій. Головним розробником документа визначений департамент економіки облдержадміністрації. При формуванні цілей та завдань актуалізованої Стратегії були враховані наступні виклики: проведення бойових дій на території області; евакуація населення, підприємств, установ, організацій, закладів до більш безпечних районів інших областей України; руйнування інженерно-транспортної інфраструктури, житлового фонду, соціальних об’єктів, цілих населених пунктів; окупація значної частини територій області; стрімка зміна соціально-економічної ситуації в області, відсутність статистичних даних, швидка втрата актуальності оперативних даних (не завжди в повній мірі відображають стан справ); розроблення змін до Стратегії відбувається в умовах невизначеності, тому за основу взятий сценарний підхід до планування пріоритетів діяльності області. В результаті розроблення змін до Стратегії були актуалізовані її цілі і завдання шляхом їх об’єднання, перегрупування і уточнення формулювань з урахуванням актуальності та пріоритетності. Визначені цілі і завдання стануть основою для розроблення Плану заходів з реалізації Стратегії на 2025-2027 роки, їх конкретизація здійснюватиметься у відповідних обласних цільових програмах та проєктах регіонального та місцевого розвитку. Сучасні обставини унеможливлюють здійснення якісного статистичного аналізу економічного, наукового та інноваційного потенціалу регіону та процесу підприємницького відкриття з метою вибору пріоритетів смарт-спеціалізації регіону. У зв'язку з чим, застосування підходу смарт-спеціалізації у Донецькій області буде відтерміновано до завершення бойових дій, деокупації та виконання робіт з розмінування відповідних територій, проведення комплексного обстеження об’єктів тощо. Реалізація Стратегії полягатиме у здійсненні комплексної системи заходів, які зможуть забезпечити досягнення стратегічних цілей та сприятиме підвищенню покращенню життя в регіоні.
Сценарій розвитку
Сценарний підхід дозволить забезпечити гнучкість у реагуванні на зміну обставин, враховувати як позитивні, так і негативні варіанти розвитку подій, підготуватися до широкого спектру ризиків і можливостей. Стратегія базується на припущеннях щодо чотирьох можливих сценаріїв розвитку регіону. Запропоновані сценарії враховують наступні складові внутрішнього та зовнішнього середовища: інтенсивність і масштаби бойових дій на території області; можливість залучення ресурсів для функціонування, підтримки та розвитку інфраструктури і економіки; ефективність прийняття та реалізації управлінських рішень; демографічні та соціально-економічні процеси. За основу для подальшого розгляду буде взятий базовий сценарій (обмежена стабільність), як найбільш реалістичний у сучасних умовах невизначеності. Реалізація цього сценарію, з одного боку, передбачатиме продовження бойових дій, можливе зменшення їх інтенсивності, фіксація лінії розмежування, продовження функціонування місцевого бізнесу у ключових галузях економіки, зменшення темпів міграції населення з території області, забезпечення надання житлово-комунальних і базових соціальних послуг. З іншого боку, проведення бойових дій на території області - це продовження руйнувань інфраструктури, постійна загроза життєдіяльності населення, поступове виснаження ресурсів, що не дозволить повноцінно відновити діяльність реального сектору економіки, надання соціальних послуг населенню. Ці сценарії потребують періодичного перегляду та адаптації, відповідно до змін ситуації.
Стратегічне бачення розвитку регіону
Стратегічне бачення сформоване на підставі пропозицій учасників робочої групи та відображає уявлення про те, якою має виглядати Донецька область у майбутньому:
«Донеччина: через війну і втрати - до відродження. Українська, незламна, вірна людям. Регіон, що демонструє ефективне управління в умовах безпекових, гуманітарних та екологічних викликів; зберігає людський потенціал громад та гуртує людей навколо ідеї національної ідентичності; орієнтується на економічне відновлення за принципом “краще, ніж було”.»
Механізм реалізації
Організація виконання Стратегії забезпечуватиметься відповідно до Закону України «Про засади державної регіональної політики» та постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів» від 04 серпня 2023 року № 816. Інструментом виконання Стратегії є плани заходів з її реалізації, в яких передбачаються переліки технічних завдань на проєкти регіонального розвитку, які структуровані за програмами регіонального розвитку, спрямованими на реалізацію передбачених Стратегією завдань. Відбір та фінансування проєктів регіонального розвитку під визначені технічні завдання здійснюватиметься в установленому законодавством порядку. Основними суб’єктами реалізації Стратегії визначені: облдержадміністрація, обласна військова адміністрація та її структурні підрозділи; територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади; місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (тимчасові державні органи у разі їх утворення); комунальні підприємства, установи, організації, заклади; представники суб’єктів підприємництва та інші приватні партнери; заклади вищої освіти, науково-дослідні установи; проєкти та програми міжнародної допомоги; громадськість. Передбачається системна участь зазначених заінтересованих сторін на усіх етапах реалізації та моніторингу Стратегії. Характер цієї участі буде обумовлюватися особливостями реалізації конкретних проєктів та актами законодавства у відвідних сферах. Реалізація Стратегії передбачається за рахунок усіх можливих джерел фінансування, не заборонених законодавством. Орієнтовні обсяги фінансування Стратегії визначатимуться планами заходів з її реалізації та конкретизуватимуться у щорічних програмах економічного і соціального розвитку області.
Система моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії
Проведення моніторингу і оцінки результативності реалізації Стратегії здійснюватиметься департаментом економіки облдержадміністрації із залученням відповідальних виконавців Стратегії та громадськості. Моніторинг реалізації регіональної стратегії і виконання плану заходів проводиться шляхом: відстеження, вимірювання та аналізу відхилення показників фактичних результатів від цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених регіональною стратегією; порівняння фактично отриманих значень індикаторів здійснення заходів і їх значень, визначених планом заходів. Індикатори здійснення заходів будуть визначені в межах технічних завдань на реалізацію проєктів. Цільові індикатори досягнення цілей, визначених Стратегією, наразі неможливо спрогнозувати через брак статистичної інформації і непередбачуваність ситуації. Щорічно в межах програми економічного і соціального розвитку Донецької області визначаються наявні основні показники і прогнозується їх значення на наступний рік, що дозволяє відслідковувати стан справ в області. Зазначені основні показники будуть використані і для моніторингу реалізації Стратегії.
Тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону
Донецька область є регіоном, який з 2014 року перебуває на передовій у боротьбі за територіальну цілісність та незалежність України. В умовах повномасштабного військового вторгнення Російської Федерації в Україну, яке розпочалося 24.02.2022, Донеччина стала однією з найбільш постраждалих областей України. При розробці Стратегії пріоритети були визначені з урахуванням результатів аналізу соціально-економічного розвитку Донецької області у 2015-2019 роках, а також при співставленні показників до та після тимчасової окупації частини території області у 2014 році. Результати даного аналізу дозволили систематизувати руйнування, економічні, демографічні, територіальні і соціальні втрати регіону та визначити основні пріоритети його подальшого розвитку. Під час розроблення змін до Стратегії його актуальність знижена, проте довгостроковий аналіз дозволяє відстежити послідовність і успадкування дій, тому його результати представлені у Додатку 1 (https://dn.gov.ua/onovlennya-strategiyi-rozvitku-doneckoyi-oblasti-na-period-do-2027-roku). На сьогоднішній день на території області відбуваються активні бойові дії, відтік працездатного населення в більш безпечні регіони та за кордон, релокація підприємств, установ, організацій, закладів, численні пошкодження та руйнування об’єктів промислового сектору та житлового фонду, втрати земельного фонду, збитки у сільському господарстві, припинення роботи провідних бюджетоутворюючих підприємств – це неповний перелік руйнівних наслідків збройної агресії Російської Федерації проти України, яких зазнала Донецька область, і які суттєво вплинули на економічну активність регіону та показники роботи. Таким чином, наразі Донецька область перебуває у дуже складних обставинах, пов’язаних з низкою нетипових викликів в умовах триваючої збройної агресії та повномасштабного військового вторгнення Російської Федерації в Україну (рис. 1.1.)


Детальний аналіз стану галузей економіки, інфраструктури, соціальної сфери, збитків, релокації та руйнувань, проведено на основі наявних оперативних даних і наведено у Додатку 2 (https://dn.gov.ua/onovlennya-strategiyi-rozvitku-doneckoyi-oblasti-na-period-do-2027-roku).
Внесення змін до Стратегії відбувається в умовах проведення активних бойових на території області і ця надзвичайна ситуація, динамічно і непередбачувано змінюється. Інформація про стан інфраструктури, економіки, соціальної сфери, безпекової складової швидко втрачає свою актуальність. Високий рівень невизначеності значно знижує користь від проведення SWOT-аналізу, а обмеженість статистичних даних унеможливлює формування реалістичних висновків.
Крім того, ґрунтовний SWOT-аналіз вже проведено при розробці Стратегії і при визначенні стратегічних і операційних цілей і завдань можна спиратися на ці напрацювання без повторного аналізу.
У зв'язку з війною ключовим завданням Стратегії є визначення першочергових кроків для стабілізації ситуації, забезпечення базових потреб населення та підтримки економіки. SWOT-аналіз буде більш актуальним на етапі відновлення після завершення бойових дій.
Наразі пріоритетом є гнучкість і адаптація до змін. Замість статичних висновків SWOT-аналізу доцільніше використовувати підхід сценарного планування, який передбачає розробку кількох сценаріїв розвитку залежно від зміни обставин.