Стратегії розвитку

Регіональні стратегії розвитку.

Полтавська обл.

Інформація про документ

Назва документа Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки
Назва стратегії, на підставі якої створено RR01:2430-8616-9466-5953 V.1
Рівень документу Регіональний
Адміністративно-територіальна одиниця Область
Період дії з 2021
Період дії до 2027

Суб'єкт, відповідальний за подання даних

Назва суб'єкта, відповідального за подання даних ДЕРТЗІ Полтавської ОДА 02741539
Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Не вказано
ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Онупко Олена Миколаївна

Дані про затвердження документа

Дата прийняття 2024-12-24
Номер рішення 889
Вид Рішення пленарного засідання тридцять сьомої позачергової сесії восьмого скликання
Видавник Полтавська обласна рада за поданням Департаменту економічного розвитку, торгівлі та залучення інвестицій Полтавської облвійськадміністрації
Ідентифікатор Не вказано

Загальна частина

Стратегія регіонального розвитку Полтавської області була розроблена на підставі Закону України „Про засади державної регіональної політики”, Цілей Сталого Розвитку (далі – ЦСР), затверджених на Саміті Організації Об’єднаних Націй зі сталого розвитку, з урахуванням Державної стратегії регіонального розвитку на  2021 – 2027 роки (далі – ДСРР) та досвіду реалізації „Стратегії розвитку Полтавської області на період до 2020 року”.

Необхідність підготовки та прийняття актуалізованої Стратегії розвитку області викликана завершенням строку реалізації Стратегії розвитку Полтавської області на період до 2020 року, а також наявністю нових завдань/викликів, які постали як перед Україною в цілому, так і перед областю, та суттєво впливають на розвиток регіону, якість життя його мешканців.

Стратегія регіонального розвитку Полтавської області (далі – Стратегія) розроблялась на основі чинного українського законодавства із використанням кращого європейського та українського досвіду робочою групою із розробки Стратегії регіонального розвитку Полтавської області на 2021 – 2027 роки та Планів заходів з її реалізації протягом низки семінарів та дискусій у період із квітня до листопада 2019 року за технічного сприяння з боку експертів Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку „U-LEAD з Європою”, Проєкту міжнародної технічної допомоги „Партнерство для розвитку міст” (ПРОМІС) та проєкту „Інтегрований розвиток міст в Україні”, що виконується німецькою урядовою компанією „Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH”. Оновлення СРР відбувалось у 2020 році. У 2023 році до актуалізації СРР долучились експерти Проєкту USAID „Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування” („ГОВЕРЛА”). 

З метою забезпечення сталого розвитку області, створення сприятливого середовища для інноваційної діяльності, підвищення рівня інноваційної та інвестиційної активності регіону розробка СРР першочергово була спрямована на імплементацію у стратегічне планування розвитку Полтавщини смарт-спеціалізації. Для цього до складу робочої групи було залучено широке коло науковців, представників бізнес кіл, громадськості, органів місцевого самоврядування, в тому числі від депутатського корпусу області. Процес стратегічного планування розвитку області на період до 2027 року носить відкритий, прозорий характер та був доступний до участі всім бажаючим і зацікавленим особам.

Смарт-спеціалізація дозволить виве­сти область на новий рівень розвитку, відкрити нові інвестиційні горизонти, прискорити впрова­дження інновацій, забезпечить використання сучасних наукових розробок і створення нових конкурентоздатних видів бізнесу.

Смарт-спеціалізація розроблена відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням наказу Міністерства економіки України від 10 червня 2024 року № 14563 „Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування смартспеціалізації на регіональному рівні”. Для розробки смарт-спеціалізації використано матеріали підготовлені у експертній групі „Смарт спеціалізація у країнах Програми розвитку та інтеграції” для Управління Спільного дослідницького центру Європейської комісії, Дирекції з розвитку та інновацій. Матеріали для звіту були підготовані Гюго Голландерс (незалежний експерт, за підтримки Айше Халілова). Для проведення аналізу також було використано дані Державної служби статистики України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.

Вперше при розробці такого важливого прогнозного документу довгострокового планування, як Стратегія регіонального розвитку Полтавської області на 2021 – 2027 роки, було проведено його стратегічну екологічну оцінку, що передбачає визначення, опис та оцінювання наслідків виконання Стратегії для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, виправданих альтернатив, розроблення заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків.

Стратегія регіонального розвитку Полтавської області на 2021 – 2027 роки затверджена рішенням пленарного засідання двадцять дев’ятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 20.12.2019 № 1242 (зі змінами).

В центрі розвитку області та всієї країни стоїть людина, і вирішення її потреб/проблем/праг­нень, що неможливо без стабільного розвитку та зростання економіки, та є основним завданням СРР. Це своєрідна „конституція розвитку” області, яка в кінцевому результаті має перетворити Полтавщину на регіон високої якості життя, комфортних умов та добробуту.

Протягом 2014 – 2019 років обмежуючими негативними факторами, що мали вплив на розвиток області, були погіршення демографічної ситуації, втрата традиційних ринків збуту продукції внаслідок збройного конфлікту на сході України, відтік робочої сили за межі області та країни.

Тому, СРР до 2027 року передбачає формування комплексної системи проєктів та заходів, які, виходячи із розуміння поточної ситуації та рівня розвитку області, зможуть концентрувати зусилля органів влади області та різних суб’єктів регіонального розвитку для досягнення принципу пріоритетності інтересів людини. Підґрунтя для цього було закладено в минулих роках успішною реалізацією реформи децентралізації, що створила нові можливості та кращу мотивацію для органів місцевого самоврядування територіальних громад у стимулюванні місцевого розвитку.

Актуалізація СРР зумовлена необхідністю врахування:

наслідків повномасштабної війни рф проти України; їх вплив на область та територіальні громади;

підвищення ролі безпеки та стійкості до зовнішніх чинників;

набуття Україною статусу кандидата на членство в ЄС;

кліматичних зобов’язань України щодо зниження викидів парникових газів, відмови від використання вугілля на державних електростанціях та скорочення викидів метану на 30%;

оновлення ДСРР.

Повномасштабна війна, роз’язана проти України російською федерацією 24.02.2022 докорінним чином змінила економічну та демографічну ситуацію в області. Головними напрямами розвитку області стали посилення обороноздатності, всебічна допомога військовослужбовцям Збройних Сил України у опорі та вигнанні агресора з територій нашої незалежної та суверенної держави, підтримка переселенців, допомога фронтовим областям і забезпечення нормального, наскільки це можливо, життя Полтавщини.

Стратегія регіонального розвитку Полтавської області узгоджена з Генеральною схемою планування території України, основними планувальними документами території Полтавської області, а також з містобудівною документацією.

Розроблення СРР здійснено на основі оцінки потреб зацікавлених сторін та вигодонабувачів (бенефіціарів) Полтавської області, оцінки гендерного впливу та з урахуванням розвитку територіальних громад області, а також їх стратегій розвитку.

Стратегія регіонального розвитку Полтавської області на 2021 – 2027 роки – головний планувальний документ, основним вектором якого є реалізація на регіональному рівні урядової політики щодо відновлення, розвитку та розбудови регіону, його економічного потенціалу, забезпечення пріоритетності інтересів людини, раціонального використання і збереження наявних в області ресурсів, ефективного управління, збалансованого просторового розвитку.

Стратегічне бачення розвитку регіону

Стратегічне бачення для Полтавської області були визначені робочою групою з розробки Стратегії та обговорені на її засіданні. 

Полтавщина – скарбниця України, багата на вуглеводневу сировину та залізну руду, різноманітні корисні копалини і природні ресурси, з потужним машинобудівним та агропромисловим комплексом, вигідним логістичним розташуванням всередені країни, а також відома в усьому світі своїми історичними подіями та самобутньою культурною спадщиною.    

Полтавщина – колиска талантів, край інтелектуалів, вчених та креативних людей, конгломерат промислового та агропромислового розвитку на основі інноваційних технологій.

Механізм реалізації

Стратегія реалізується двома етапами: протягом 2021 – 2023 років та 2024 – 2027 років. На кожному етапі передбачається розроблення та виконання Плану заходів на відповідний період, який включає середньострокові організаційні, правові та інші заходи, необхідні для реалізації регіональної стратегії; строки здійснення заходів та відповідальних за їх здійснення; індикатори оцінювання здійснення заходів та їх цільові значення; індикативні обсяги і джерела фінансування; регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань регіональної стратегії.

Інструментами реалізації Стратегії також є програми та проєкти регіонального розвитку; обласні цільові програми в окремих сферах соціально-економічного розвитку; програми соціально-економічного розвитку територіальних громад.

Полтавською обласною державною адміністрацією розроблено План заходів реалізації Стратегії розвитку Полтавської області на 2021 – 2023 роки та затверджено рішенням пленарного засідання тридцять другої позачергової сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 12.03.2020 № 1327 (зі змінами) (chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://media. poda.gov.ua/docs/4oyd5tqd/strategiya-rozvytku-poltavskoyi-oblasti-na-2021-2023-roky.pdf). Також, забезпечено проведення внутрішнього оцінювання реалізації регіональної Стратегії розвитку та Плану заходів за результатами виконання першого етапу реалізації Стратегії (2021 – 2023 роки) шляхом оцінювання індикаторів досягнення цілей, результативності, ефективності та впливу виконання регіональної стратегії розвитку і плану заходів на розвиток регіону та територіальних громад (рішення пленарного засідання тридцять другої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської обласної ради від 06.06.2024 № 835 „Про затвердження моніторингового звіту про реалізацію регіональної стратегії розвитку Полтавської області та моніторингового звіту про виконання плану заходів з реалізації регіональної стратегії розвитку Полтавської області за 2021 – 2023 роки (внутрішнє оцінювання)” (chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://oblrada-pl.gov.ua/sites/default/ files/field/docs/835.pdf).

Органами, що забезпечують реалізацію Стратегії, є структурні підрозіділи обласної державної (військової) адміністрації, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи місцевого самоврядування.

До реалізації Стратегії можуть бути залучені також відповідні проєкти міжнародної технічної допомоги, асоціації органів місцевого самоврядування, агенції регіонального розвитку, а також громадські об’єднання, юридичні та фізичні особи, що беруть участь у формуванні та забезпеченні реалізації державної регіональної політики.

Реалізація Стратегії здійснюється на основі партнерства, координації та узгодження діяльності всіх заінтересованих органів.

 

Фінансування реалізації Стратегії здійснюється за рахунок коштів:

державного бюджету України (державного фонду регіонального розвитку; коштів галузевих (міжгалузевих) державних цільових програм та бюджетних програм центральних органів виконавчої влади, що спрямовуються на розвиток відповідної сфери у регіонах; субвенцій, інших трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам тощо);

місцевих бюджетів, в тому числі коштів обласних цільових програм в окремих сферах соціально-економічного розвитку;

        технічної допомоги ЄС, інших міжнародних донорів, міжнародних фінансових організацій тощо;

        інвесторів, власних коштів підприємств;

        інших коштів не заборонених законодавством.

Обсяги фінансування завдань з реалізації Стратегії визначатимуться на основі пропозицій структурних підрозіділів обласної державної (військової) адміністрації, територіальних органів центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Система моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії

Моніторинг реалізації Стратегії здійснюється шляхом відстеження, вимірювання показників фактичних результатів та аналізу відхилення таких показників від цільових (проміжних) значень індикаторів досягнення цілей, визначених Стратегією. Моніторинг реалізації Стратегій проводиться обласною державною (військовою) адміністрацією щороку на підставі офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізації проєктів регіонального розвитку, та інших суб’єктів державної регіональної політики відповідно до Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2023 р. № 816.

Перелік індикаторів досягнення цілей Стратегії визначено в таблиці:

Завантаження даних моніторингу...

Тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону

Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації