Стратегії розвитку

Регіональні стратегії розвитку.

Київська обл.

Інформація про документ

Назва документа Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки
Назва стратегії, на підставі якої створено RR01:2430-8616-9466-5953 V.1
Рівень документу Регіональний
Адміністративно-територіальна одиниця Область
Період дії з 2021
Період дії до 2027

Суб'єкт, відповідальний за подання даних

Назва суб'єкта, відповідального за подання даних Департамент містобудування та архітектури Київської обласної дер 02498487
Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Не вказано
ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Стародубець Олег Миколайович

Дані про затвердження документа

Дата прийняття 2025-03-06
Номер рішення 1259-31-VIII
Вид Рішення
Видавник Київська обласна рада
Ідентифікатор Не вказано

Загальна частина

Повномасштабна російська агресія проти України розпочалася у лютому 2022 року бойовими діями та окупацією зокрема і північної частини Київської області. Хоча на території Київщини активна фаза війни тривала відносно недовго (до березня 2022 року), але масштаби демографічних, економічних, інфраструктурних втрат, руйнування житла та об’єктів соціального призначення у регіоні неможливо подолати протягом майже трьох років. Адже наземна війна триває на Сході і Півдні України, а постійні повітряні атаки ворога завдають руйнувань по всій території країни. Більше того, вкрай важко прогнозувати розвиток подій на фронті, а відтак – і в національній економіці, через непередбачуваність зовнішніх факторів, визначальних для української Перемоги. За таких умов та з урахуванням обмеженості бюджетних ресурсів підготовка планувальних документів (тобто визначення пріоритетів) є необхілною умовою для виживання та відновлення. На національному рівні за підтримки міжнародних партнерів Уряд України у 2024 році підготував низку рамкових документів, серед яких:  План України1, схвалений 18 березня 2024 року для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» та виконання;  Стратегія демографічного розвитку України на період до 2040 року2, схвалена 30 вересня 2024 року;  Стратегія відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого і середнього підприємництва на період до 2027 року3, схвалена 30 серпня 2024 року;  нова редакція Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки (далі – ДСРР), затверджена 13 серпня 2024 року. Остання визначила необхідність оновлення стратегій розвитку усіх регіонів України з урахуванням викликів воєнного стану, цілей ДСРР, а також положень згаданих рамкових документів.

Нагадаємо, Стратегія розвитку Київської області на 2021-2027 роки (далі – Стратегія) у першій редакції була затверджена рішенням Київської обласної ради від 19.12.2019 № 789-32-VII і визначала стратегічні та оперативні цілі розвитку регіону, а також пріоритетні завдання для їх досягнення. Конкретні напрями подальших дій і проєкти розвитку були визначені у Плані заходів з реалізації Стратегії на 2021-2023 роки (далі – План заходів). Підсумки виконання згаданих документів, зважаючи на обставини пандемії COVID-19 та воєнного стану, в цілому можна вважати позитивними.

При формуванні цілей та завдань актуалізованої Стратегії розвитку Кивщини були враховані такі наслідки російської збройної агресії на соціально-економічний розвиток області: ▪значні безпекові ризики для цивільних жителів та інфраструктури через близькість до кордону з Республікою Білорусь та пускових рубежів повітряних атак російських військ; ▪ зміни у структурі населення регіону (вибуття понад 500 тис.осіб постійного населення в інші регіони країни та за кордон) та розміщення на території області майже 320 тис. внутрішньо переміщених осіб); ▪ необхідність відновлення зруйнованої або пошкодженої соціальної інфраструктури та житлового фонду та стимулювання економічної активності в територіальних громадах, віднесених до територій відновлення; ▪ суттєве погіршення умов функціонування ринку праці, зростання диспропорцій між попитом та пропозицією на кваліфіковані кадри; ▪ скорочення спроможності органів місцевої влади та кадрового забезпечення, що є важливими для залучення інвестиційних ресурсів, коштів міжнародної технічної допомоги та позик міжнародних фінансових організацій для реалізації проєктів відновлення і розвитку як економіки, так соціальної сфери, ▪ необхідність підтримання базових стандартів рівня життя населення області в умовах воєнного стану.

Нова редакція регіональної Стратегії враховує результати соціально-економічного аналізу розвитку області в умовах повномасштабної війни. Факти засвідчили, що незважаючи на обмеження, запроваджені у зв’язку з воєнним станом, пошкодження енергетичної інфраструктури внаслідок бойових дій, відтік кадрів, пов'язаний із мобілізацією для служби у лавах ЗСУ, так і переміщенням населення за межі регіону, економічна активність в області поступово відновлюється. Протягом 2023 року та 9 місяців 2024 року відбувається поступове нарощування обсягів промислового та сільськогосподарського виробництва, будівельної продукції, досягнуто високий рівень підприємницької активності, регіон залишається одним з найбільш інвестиційно привабливих для іноземних інвесторів, про що свідчить 3 місце за обсягом прямих іноземних інвестицій.

Завдяки продовженню реформ у галузях освіти, охорони здоров’я та соціального захисту з’явилися нові умови для поліпшення якості та доступності послуг, які надаються населенню області, насамперед внутрішньо переміщеним особам та ветеранам війни з російськими агресорами. Разом з тим, наслідки російської збройної агресії призвели не тільки до загострення минулих проблем, а й додали нові. Відволікання значних фінансових ресурсів на відновлення зруйнованих та пошкоджених об’єктів соціальної, житлово-комунальної та дорожньої інфраструктури викликали припинення робіт з будівництва, реконструкції та капітального ремонту об’єктів, розпочатих до війни, підвищили рівень аварійності мереж тепло- і водопостачання, збільшили кількість випадків забруднення поверхневих та підземних вод через неефективну роботу очисних споруд, призвели до неналежного експлуатаційного стану низки автомобільних доріг загального користування місцевого значення та штучних споруд на них. Відбулося погіршення ситуації на ринку праці. Загострилася проблема невідповідності професійно-кваліфікаційного рівня робочої сили (зокрема підготовленої закладами професійно-технічної освіти) потребам регіонального ринку праці, а також дефіцит кадрів у виробничій сфері та сфері послуг. Ще гострішими стали проблеми перевантаження закладів освіти, особливо у пристоличних громадах, а також незабезпеченість кадрами у сфері охорони здоров'я, особливо лікарями первинної ланки. Результати соціально-економічного аналізу розвитку області у 2020-2024 роках стали основою для проведення SWOT-аналізу розвитку регіону, який дозволив ідентифікувати інтенсивність взаємозв’язків між сильними та слабкими сторонами регіону та зовнішніми можливостями і загрозами. На цій основі були уточнені стратегічні цілі розвитку Київської області, оновлено оперативні цілі та пріоритетні завдання, які стануть основою для розроблення Плану заходів з реалізації Стратегії на 2025-2027 роки, і конкретизуються у відповідних обласних цільових програма та проєктах регіонального та місцевого розвитку.

Актуалізація Стратегії здійснена:  на підставі Закону України «Про засади державної регіональної політики»;  з урахуванням положень Указу Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року»;  відповідно до стратегічних та оперативних цілей Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затвердженої у новій редакції постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2024 року № 940;  згідно з вимогами Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 серпня 2023 року № 816. З метою залучення всіх заінтересованих сторін державної регіональної політики до актуалізації Стратегії, розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 12.01.2024 № 21 була утворена робоча група з актуалізації проєкту Стратегії та розробки Плану заходів з її реалізації у 2024-2027 роках, затверджено її склад і Положення про робочу групу. Головним розробником вказаних документів визначено Департамент економіки облдержадміністрації. До оновлення Стратегії було залучено представників бізнесу, освіти, науки, громадськості, інституцій регіонального розвитку, а також місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Крім цього, завдяки підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) до актуалізації Стратегії долучився експерт Проєкту USAID «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» («ГОВЕРЛА»). Тому головний стратегічний документ області є надбанням усіх залучених до процесу розробки Стратегії сторін.

Відповідно до Звіту про стратегічну екологічну оцінку, проведену згідно Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», нова редакція Стратегії передбачає принцип екологічної збалансованості та зорієнтована на зниження антропогенного впливу на довкілля. Реалізація Стратегії полягатиме у здійсненні комплексної системи заходів, які зможуть забезпечити досягнення стратегічних цілей та створити безпечні умови та високу якість життя в регіоні. При цьому основним критерієм результативності Стратегії є зростання добробуту кожного мешканця Київської області.

Сценарій розвитку

2.3. Сценарії розвитку Київської області на довгострокову перспективу

 

Прогноз розвитку регіону на середньострокову перспективу знаходиться під впливом невизначеності ситуації, яка склалася в умовах повномасштабної агресії Російської Федерації. Розвиток сценарних умов напряму залежить від тривалості воєнних дій та створення можливостей для відновлення і розвитку.

Сценарії розвитку передбачають можливі шляхи розвитку регіону у випадку домінування тих чи інших факторів та враховують вплив ефектів чи негативних наслідків від них.

У залежності від поєднання внутрішніх і зовнішніх умов та факторів можна виділити найбільш вірогідні сценарії соціально-економічного розвитку області – базовий, оптимістичний та песимістичний.

 

Стратегічне бачення розвитку регіону

Київщина – це пульсуюче серце України, де багатовікові традиції органічно поєднуються з інноваціями. Регіон займає гідне місце серед столичних регіонів Європи і задає тренди розвитку в Україні. Забезпечуючи високу якість життя, сприятливе бізнес-середовище та стійкий розвиток, Київщина приваблює інвестиції, таланти та сприяє зростанню добробуту населення. Активно впроваджуючи енергоефективні технології, розвиваючи екологічно чисті виробництва та дбаючи про ветеранів, регіон зміцнює свій міжнародний авторитет та стає прикладом для наслідування.

Механізм реалізації

Впровадження Стратегії здійснюється на основі партнерства, координації та узгодження діяльності всіх основних учасників цього процесу шляхом розроблення та виконання планів заходів з її реалізації. План заходів передбачає виконання комплексу організаційних, правових та інших заходів, які будуть здійснюватися суб’єктами регіонального розвитку області відповідно до завдань Стратегії, та реалізацію регіональних програм розвитку, спрямованих на вирішення інвестиційних завдань Стратегії.

Органи, що забезпечують реалізацію реалізацію Стратегії, є:

·Київська обласна рада;

·Київська обласна державна адміністрація;

·районні державні адміністрації;

·районні, міські, селищні, сільські ради;

·асоціації органів місцевого самоврядування;

·агенції регіонального розвитку;

·громадські об’єднання, юридичні та фізичні особи, що беруть участь у формуванні та забезпеченні реалізації державної регіональної політики.

Виконання Стратегії здійснюється в рамках двох послідовних та взаємопов’язаних програмних етапів, включених у два Плани заходів: перший – 2021-2023 роки, другий – 2024-2027 роки. План заходів з реалізації Стратегії містить:

     середньострокові організаційні, правові та інші заходи, необхідні для реалізації регіональної стратегії;

     строки здійснення заходів та відповідальних за їх здійснення;

     індикатори оцінювання здійснення заходів та їх цільові значення;

     індикативні обсяги і джерела фінансування.

     регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань регіональної стратегії.

Фінансове забезпечення реалізації Стратегії здійснюватиметься за рахунок:

     коштів державного бюджету України, зокрема, державного фонду регіонального розвитку, галузевих державних цільових програм, субвенцій та інших трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам;

     коштів місцевих бюджетів;

     міжнародної технічної допомоги Європейського Союзу, міжнародних фінансових організацій;

     коштів інвесторів, власних коштів підприємств;

     кошти інших джерел, не заборонених законодавством.

Моніторинг реалізації Стратегії здійснюватиметься Київською обласною державною адміністрацією відповідно до вимог Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 серпня 2023 року № 816 (далі – Порядок).

Відповідно до Порядку моніторинг здійснюється щороку на підставі офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізації проектів регіонального розвитку, та інших суб’єктів державної регіональної політики.

Департамент економіки Київської обласної державної адміністрації на основі інформації, одержаної від відповідальних виконавців завдань проводить аналіз стану виконання цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених Стратегією, включаючи порівняння фактично отриманих значень індикаторів здійснення заходів у рамках завдань і їх значень, та визначених Планом заходів за відповідний період і готує моніторинговий звіт про реалізацію Стратегії та моніторинговий звіт про виконання Плану заходів відповідно до форм, визначених додатками 1, 2 до Порядку.

Річний звіт складається з переліку ключових показників за кожною ціллю, кожним пріоритетом або заходом; містить інформацію про досягнення кожного об’єктивного пріоритету або виконання заходу; оцінку можливостей досягнення поставлених цілей на трьохрічний цикл планування.

Підсумковий звіт про моніторинг за трьохрічний цикл планування до показників, які передбачаються у річних звітах, містить загальні оцінки ефективності, результативності та стійкості досягнутих результатів.

Моніторинг реалізації регіональної стратегії і виконання плану заходів може проводитися, зокрема, з використанням інформаційно-комунікаційної системи – єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад.

Київська обласна державна адміністрація до 1 березня року, наступного за звітним періодом подає моніторинговий звіт про реалізацію Стратегії та моніторинговий звіт про виконання Плану заходів Київській обласній раді для затвердження в установленому порядку, а також забезпечує оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті затверджені моніторингові звіти.

Моніторингові звіти є відкритими документами і використовуються для уточнення завдань та бюджетних програм області на наступний за звітним бюджетний рік.

Оцінка результативності реалізації Стратегії здійснюється шляхом проведення внутрішнього та зовнішнього оцінювання відповідно до Порядку проведення оцінювання реалізації державної регіональної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 березня 2024 року № 305 «Деякі питання проведення моніторингу та оцінювання державної регіональної політики».

Оцінювання реалізації Стратегії та виконання Плану заходів проводиться Київською обласною державною адміністрацією після завершення строку за результатами виконання першого та другого етапів реалізації Стратегії (внутрішнє оцінювання) та після завершення реалізації Стратегії (зовнішнє оцінювання)) шляхом оцінювання індикаторів досягнення цілей, результативності, ефективності та впливу виконання регіональної стратегії розвитку і плану заходів на розвиток регіону та територіальних громад з метою прийняття в подальшому необхідних управлінських рішень та необхідних коригування.

Оцінювання здійснюється на  підставі моніторингових звітів про реалізацію Стратегії та про виконання Плану заходів з її реалізації за відповідний період, офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізацію проектів регіонального розвитку, та інших суб’єктів державної регіональної політики.

За результатами внутрішнього оцінювання Київська обласна державна адміністрація готує відповідний звіт, який подає для затвердження Київській обласній раді до 1 червня року, який настає після завершення відповідного етапу реалізації регіональної стратегії. Київська обласна державна адміністрація протягом п’яти робочих днів після затвердження звіту забезпечує його розміщення на своєму офіційному веб-сайті.

Зовнішнє оцінювання реалізації Стратегії проводиться Київською обласною державною адміністрацією із залученням незалежних організацій (експертів) протягом року після завершення реалізації Стратегії. Звіт за результатами зовнішнього оцінювання реалізації Стратегії розміщується на офіційному веб-сайті Київської обласної державної адміністрації.

Тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону

1.1. Географічне розташування; 1.2. Адміністративно-територіальний устрій; 1.3. Стратегічне планування розвитку громад; 1.4. Основні документи щодо планування, забудови, використання територій; 1.5. Кліматичні умови; 1.6. Земельні ресурси; 1.7. Лісові ресурси; 1.8. Водні ресурси; 1.9. Мінерально-сировинні ресурси; 1.10. Демографічна ситуація; 1.11. Трудові ресурси; 1.12.Транспортна та дорожня інфраструктура; 1.13. Житлово-комунальне господарство;1.14. Будівельна діяльність та житлове будівництво; 1.15. Освіта; 1.16. Охорона здоров’я; 1.17. Соціальна сфера;  1.18. Підтримка дітей та сім’ї;  1.19. Культура та туризм; 1.20. Фізкультура і спорт; 1.21. Молодіжна політика та національно-патріотичне виховання; 1.22. Надання адміністративних послуг; 1.23. Цифрова трансформація;1.24. Міжнародна співпраця; 1.25. Структура регіональної економіки; 1.26. Промисловість; 1.27. Сільське господарство; 1.28. Інвестиційна діяльність; 1.29. Зовнішньоекономічна діяльність Київської області; 1.30. Мале та середнє підприємництво; 1.31. Наукова та інноваційна діяльність; 1.32. Впровадження процесу підприємницького відкриття та дослідження потенційних сфер смарт-спеціалізації;1.33. Стан атмосферного повітря; 1.34. Екологічна ситуація в галузі водокористування; 1.35. Стан ґрунтів; 1.36. Природні об’єкти та збереження біорізноманіття; 1.37. Утворення та накопичення відходів; 1.38. Екологічно небезпечні об’єкти області; 1.39. Ситуація на територіях, постраждалих внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС; 1.40. Безпека життєдіяльності та цивільний захист; 1.41. Доходи; 1.42. Видатки; 1.43. Бюджет розвитку; 1.44. Результати моніторингу та оцінки реалізації Плану заходів з реалізації у 2021-2023 роках Стратегії розвитку Київської області на 2021-2027 роки.

Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації