Чернігівська обл.
Інформація про документ
| Назва документа | Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки |
| Назва стратегії, на підставі якої створено | RR01:2430-8616-9466-5953 V.1 |
| Рівень документу | Регіональний |
| Адміністративно-територіальна одиниця | Область |
| Період дії з | 2021 |
| Період дії до | 2027 |
Суб'єкт, відповідальний за подання даних
| Назва суб'єкта, відповідального за подання даних | ДЕР ЧОДА 02742119 |
| Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | Не вказано |
| ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | Понуренко Олександр Олексійович |
Дані про затвердження документа
| Дата прийняття | 2025-03-14 |
| Номер рішення | 3-22/VIII |
| Вид | Рішення двадцять другої сесії Чернігівської обласної ради восьмого скликання |
| Видавник | Чернігівська обласна рада |
| Ідентифікатор | Не вказано |
Загальна частина
1.1 Загальний опис області
Географічне розташування
Чернігівська область знаходиться на крайній півночі України в басейні р. Десни та є однією з найбільших за площею областей держави – 31,9 тис. км2, що становить 5,3% площі України. Центр області – місто Чернігів. Область межує на північному заході з Гомельською областю білорусі, на півночі – з Брянською областю росії, на сході – з Сумською, на заході та південному заході – з Київською і на півдні – з Полтавською областями України та розташована у двох фізико-географічних зонах – Поліссі та Лісостепу.
Протяжність державного кордону в межах Чернігівської області – 457,7 км (суходолом – 205,0 км та річкою – 252,7 км), з них з білоруссю – 232,6 км, з росією – 225,1 км).

Рисунок 1. Чернігівська область на карті України
Адміністративно-територіальний устрій
У складі Чернігівської області – 5 районів, 57 територіальних громад, з них 24 селищні (42,1%), 17 сільських (29,8%), 16 міських (28,1%). Населених пунктів – 1509 (сіл – 1407, селищ – 86, міст –16).
До складу Корюківського району входить 5 територіальних громад: Корюківська міська, Менська міська, Сновська міська, Сосницька селищна, Холминська селищна. Адміністративним центром Корюківського району є місто Корюківка.
До складу Ніжинського району входить 17 територіальних громад: Батуринська міська, Бахмацька міська, Бобровицька міська, Борзнянська міська, Вертіївська сільська, Височанська сільська, Дмитрівська селищна, Комарівська сільська, Крутівська сільська, Лосинівська селищна, Макіївська сільська, Мринська сільська, Ніжинська міська, Новобасанська сільська, Носівська міська, Плисківська сільська, Талалаївська сільська. Адміністративним центром Ніжинського району є місто Ніжин.
До Новгород-Сіверського району входить 4 територіальні громади: Коропська селищна, Новгород-Сіверська міська, Понорницька селищна, Семенівська міська. Адміністративним центром Новгород-Сіверського району є місто Новгород-Сіверський.
До Прилуцького району входить 11 територіальних громад: Варвинська селищна, Ічнянська міська, Ладанська селищна, Линовицька селищна, Малодівицька селищна, Парафіївська селищна, Прилуцька міська, Срібнянська селищна, Сухополов’янська сільська, Талалаївська селищна, Яблунівська сільська. Адміністративним центром Прилуцького району є місто Прилуки.
До Чернігівського району входить 20 територіальних громад: Березнянська селищна, Гончарівська селищна, Городнянська міська, Деснянська селищна, Добрянська селищна, Іванівська сільська, Киїнська сільська, Киселівська сільська, Кіптівська сільська, Козелецька селищна, Куликівська селищна, Любецька селищна, Михайло-Коцюбинська селищна, Новобілоуська сільська, Олишівська селищна, Остерська міська, Ріпкинська селищна, Седнівська селищна, Тупичівська сільська, Чернігівська міська. Адміністративним центром Чернігівського району є місто Чернігів.
Більша частина громад області невелика за чисельністю населення – у 17 громадах кількість населення не перевищує 5 тис. осіб, на території 24 громад проживає від 5 до 15 тис. жителів, на території 13 громад проживає від 15 до 50 тис. осіб. Лише в 3 громадах області населення становить більше 50 тис. осіб – Чернігівській, Ніжинській, Прилуцькій міських громадах, які виступають основними центрами розселення області.

Рисунок 2. Адміністративно-територіальний устрій Чернігівської області
Сценарій розвитку
Сценарії розвитку (базовий, оптимістичний, песимістичний) містять опис подій щодо економічного розвитку області, що ґрунтуються на воєнних реаліях, припущеннях та економічних показниках.
Сценарії базуються на аналізі ситуації, що склалася, враховують орієнтовний вплив зовнішніх і внутрішніх факторів.
Прогноз розвитку регіону на середньострокову перспективу знаходиться під впливом невизначеності ситуації, яка склалася в умовах повномасштабної агресії рф. Розвиток сценарних умов напряму залежить від тривалості воєнних дій та створення можливостей для відновлення і розвитку.
Ймовірність реалізації того чи іншого сценарію перебуватиме також у залежності від динаміки глобальних та національних процесів:
- швидкості євроінтеграційного поступу України – виконання положень Угоди про асоціацію та встановлених вимог після отримання статусу кандидата на членство в ЄС, започаткування переговорів про вступ до ЄС;
- набуття спроможності ключовими суб’єктами залучати та використовувати ресурси ЄС, зокрема в межах програми Ukraine Facility;
- запровадження нової архітектури державної регіональної політики та здійснення процесу відновлення України;
- ступеня дотримання кліматичних зобов’язань України.
Спільною ознакою усіх сценаріїв на першому етапі є спрямування зусиль на відновлення зруйнованих об’єктів соціальної та критичної інфраструктури з паралельним максимально точним оцінюванням збитків. Після закінчення активної фази бойових дій здійснюється реалізація комплексу заходів з відновлення та розвитку економіки, інфраструктури і соціальної сфери, що є базою і для соціального розвитку.
Стратегічне бачення розвитку регіону
На основі SWOT-аналізу та побудови SWOT-матриці визначено бачення розвитку області.
За результатами обговорення, виходячи з матеріалів дослідження соціально-економічного стану області та думок місцевих експертів, науковців, громадян, представників органів місцевого самоврядування і органів виконавчої влади, було сформульовано Стратегічне бачення майбутнього Чернігівської області.
Оскільки відновлення Чернігівської області та й усієї країни це не тільки відбудова інфраструктурних об’єктів, соціальної сфери та бізнесу, а повернення українців на територію України та області, необхідне створення нових робочих місць, забезпечення повноцінного функціонування галузей і територіальних громад, які житимуть у нових післявоєнних умовах.
Бачення відновлення і розвитку Чернігівщини в середньостроковій перспективі визначене з урахуванням людського та економічного потенціалу.
Стратегічне бачення:
Чернігівщина – край, який пройшов шлях від відновлення та модернізації до безпечного, стійкого, економічно розвиненого регіону, де кожен громадянин має рівний доступ до високоякісних соціальних послуг, сучасної освіти, ефективної медицини та багатої культурної спадщини. Це територія, де кожен та кожна має можливості для свого особистого і професійного розвитку.
Стратегічною метою до 2027 року є забезпечення високої якості життя, гармонійного розвитку громад та економічного зростання на основі ефективного використання внутрішнього потенціалу територій області, їх спеціалізації на засадах ефективного управління та збалансованого природокористування.
Відповідно до оновленої Державної стратегії регіонального розвитку до 2027 року пріоритетами державної регіональної політики відновлення і розвитку на період до 2027 року є:
- створення безпекових та соціально-економічних умов для повернення громадян України в регіони та територіальні громади;
- відновлення та розвиток інфраструктури, зокрема інфраструктури електронних комунікаційних мереж на принципах прозорості, підзвітності, сталості, інклюзивності, енергоефективності, адаптації до зміни клімату, захищеності та стійкості до безпекових загроз та економічної доцільності;
- розвиток інституційної спроможності органів місцевого самоврядування на регіональному та місцевому рівні у сфері стратегічного планування, проєктного менеджменту, цифровізації, протидії корупції;
- розвиток людського капіталу, відновлення підприємницької діяльності та зростання економіки на основі внутрішнього потенціалу територій та регіональних смарт-спеціалізацій;
- розвиток багаторівневого врядування, наближення системи управління регіональним розвитком до процедур та кращих практик ЄС;
- залучення громадян до прийняття рішень на державному, регіональному та місцевому рівні;
- відновлення балансу екосистем, постраждалих внаслідок збройної агресії рф;
- розбудова партнерств, розвиток міжмуніципального, міжрегіонального та транскордонного співробітництва;
- сприяння економічному розвитку регіону шляхом залучення інвестицій для реалізації інноваційних проєктів;
- відновлення та розвиток системи надання соціальних послуг на регіональному та місцевому рівні.
Досягнення стратегічного бачення розвитку області та реалізація основних пріоритетів державної регіональної політики має відбуватись через певний набір стратегічних та оперативних цілей і завдань, які базуються на комплексних конкурентних перевагах області.
Механізм реалізації
Етапи, механізми та джерела фінансування
Впровадження Стратегії буде забезпечуватися через системну реалізацію інформаційних, організаційних та інвестиційних заходів суб‘єктами регіонального розвитку області відповідно до Плану заходів з реалізації у 2025-2027 роках Стратегії на період до 2027 року та регіональних цільових програм, а також рішень органів місцевого самоврядування, що приймаються для досягнення стратегічних цілей.
Впровадження Стратегії сталого розвитку Чернігівської області здійснюватиметься на основі партнерства, координації та узгодження діяльності всіх основних учасників процесу. Реалізація Стратегії – завдання для підрозділів обласних та місцевих органів влади, громадських організацій та громадян, які здійснюють діяльність у сфері розвитку регіону, у т. ч. за підтримки міжнародних партнерів.
Основними інституціями, які відповідають за реалізацію Стратегії, є: Чернігівська обласна рада, Чернігівська обласна державна адміністрація, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, Агенція регіонального розвитку Чернігівської області.
Обласна рада затверджує Стратегію, План заходів з реалізації Стратегії та регіональні цільові програми, спрямовані на вирішення актуальних проблем місцевого розвитку та соціально-економічного розвитку регіону.
Обласна державна адміністрація забезпечує реалізацію Стратегії та розробляє План заходів з реалізації Стратегії, регіональні цільові програми, спрямовані на вирішення актуальних проблем місцевого розвитку та соціально-економічний розвиток регіону. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.08.2023 №816, проєкт Плану заходів повинен бути розроблений та поданий на затвердження не пізніше ніж через три місяці після затвердження регіональної стратегії.
Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування беруть участь у реалізації Стратегії відповідно до Плану заходів з реалізації у рамках їхніх повноважень, а також, спираючись на положення Стратегії, розробляють стратегії розвитку та плани з їх реалізації у межах відповідних територіальних громад.
План заходів з реалізації Стратегії включає:
- середньострокові організаційні, правові та інші заходи, необхідні для реалізації регіональної стратегії;
- строки здійснення заходів та відповідальних за їх здійснення;
- індикатори оцінювання здійснення заходів та їх цільові значення;
- індикативні обсяги і джерела фінансування;
- регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань регіональної стратегії.
Фінансове забезпечення реалізації Стратегії здійснюватиметься за рахунок:
- коштів державного бюджету України, зокрема, державного фонду регіонального розвитку, галузевих державних цільових програм, субвенцій та інших трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам;
- коштів місцевих бюджетів;
- міжнародної технічної допомоги Європейського Союзу, іноземних країн, міжнародних організацій, фондів, установ;
- коштів інвесторів, власних коштів підприємств;
- коштів з інших джерел, не заборонених законодавством
Система моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії
Моніторинг реалізації Стратегії та виконання Плану заходів
Моніторинг здійснюється шляхом відстеження, вимірювання та аналізу відхилення фактичних результатів від цільових індикаторів, визначених Стратегією; порівняння фактичних значень індикаторів здійснення заходів із запланованими.
Моніторинг реалізації Стратегії і виконання Плану заходів може проводитися з використанням інформаційно-комунікаційної системи – єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад.
Моніторинг реалізації Стратегії і виконання Плану заходів проводиться Чернігівською обласною державною адміністрацією щорічно на основі офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізацію проєктів регіонального розвитку, та інших суб’єктів державної регіональної політики.
Структурний підрозділ Чернігівської обласної державної адміністрації, до компетенції якого належить питання реалізації державної регіональної політики, на основі отриманої інформації аналізує рівень досягнення цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених Стратегією, та стан виконання Плану заходів (у т. ч. регіональних програм розвитку) за відповідний період і готує Моніторинговий звіт про реалізацію Стратегії та Моніторинговий звіт про виконання Плану заходів.
Моніторинг реалізації Стратегії і виконання Плану заходів здійснюється за участю громадськості і може проводитися, зокрема, з використанням інформаційно-комунікаційної системи - єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад.
Моніторингові звіти подаються Чернігівській обласній раді для затвердження до 1 березня року, наступного за звітним, а після затвердження оприлюднюються на офіційному вебсайті Чернігівської облдержадміністрації.
Моніторингові звіти є відкритими документами і використовуються для уточнення завдань та бюджетних програм області на наступний за звітним бюджетний рік.
Оцінювання результатів реалізації Стратегії та виконання Плану заходів
Оцінювання результатів реалізації Стратегії та виконання Плану заходів проводиться після завершення їх реалізації (внутрішнє та зовнішнє оцінювання).
Оцінювання досягнення цілей, результативності, ефективності та впливу реалізації Стратегії та виконання Плану заходів на розвиток регіону й територіальних громад здійснюється з метою ухвалення відповідних управлінських рішень і внесення необхідних коригувань на наступний стратегічний цикл.
Це оцінювання базується на моніторингових звітах щодо виконання Стратегії та Плану заходів, офіційній державній статистичній інформації, а також інформації органів, відповідальних за реалізацію заходів і проєктів регіонального розвитку, та інших учасників державної регіональної політики.
За результатами внутрішнього оцінювання Чернігівська обласна державна адміністрація готує звіт за визначеною нею формою і подає його на затвердження Чернігівській обласній раді до 1 червня року, наступного після завершення реалізації Стратегії.
Чернігівська обласна державна адміністрація протягом п’яти робочих днів після затвердження звіту забезпечує його розміщення на своєму офіційному веб-сайті.
Зовнішнє оцінювання реалізації Стратегії проводиться Чернігівською обласною державною адміністрацією із залученням незалежних організацій або експертів упродовж року після завершення її реалізації. Звіт за результатами зовнішнього оцінювання реалізації Стратегії також розміщується на офіційному веб-сайті Чернігівської обласної державної адміністрації.