Стратегії розвитку

Регіональні стратегії розвитку.

Закарпатська обл.

Інформація про документ

Назва документа Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки
Назва стратегії, на підставі якої створено RR01:2430-8616-9466-5953 V.1
Рівень документу Регіональний
Адміністративно-територіальна одиниця Область
Період дії з 2021
Період дії до 2027

Суб'єкт, відповідальний за подання даних

Назва суб'єкта, відповідального за подання даних Департамент економічного та регіонального розвитку Зак. ОДА 44290707
Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Не вказано
ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Лесишин Ельвіра Давидівна

Дані про затвердження документа

Дата прийняття 2024-12-19
Номер рішення 1216
Вид Рішення сесії обласної ради
Видавник Закарпатська обласна рада
Ідентифікатор Не вказано

Загальна частина

Стратегія розвитку Закарпатської області на період до 2027 року (далі – Стратегія 2027) є документом, що визначає тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону, стратегічні та оперативні цілі, пріоритети розвитку регіону на відповідний період, основні завдання, етапи та механізми їх реалізації, систему моніторингу та оцінки результативності.

Цей документ став результатом актуалізації регіональної стратегії  розвитку Закарпатської області на 2021 – 2027 роки, яка відбулася у відповідності до Закону  «Про засади державної регіональної політики», Державної стратегії регіонального розвитку на 2021—2027 роки, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 року № 695 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2024 р. № 940), Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів та Порядку підготовки та надання висновку про відповідність проєктів регіональних стратегій розвитку, планів заходів з їх реалізації та змін до них встановленим вимогам щодо їх підготовки, стратегічним цілям і пріоритетам, визначеним Державною стратегією регіонального розвитку України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України 04 серпня 2023 року № 816 «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів» та Методики розроблення, проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 31.03.2016 № 79, (у редакції від 27.12.2018 №373), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України  26 квітня 2016 року за № 632/28762 (із змінами)

Ця Стратегія розроблена відповідно до Цілей сталого розвитку України до 2030 року, визначених Указом Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019

Ця Стратегія також враховує положення Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244 -р «Про схвалення Плану України» (Офіційний вісник України, 2024 р., № 32, ст. 2035), та плану заходів з реалізації Дорожньої карти реформування управління публічними інвестиціями на 2024-2028 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 червня 2024 року № 588-р (Офіційний вісник України, 2024 р., № 63,  ст. 3773).

Головною метою актуалізованої Стратегії розвитку Закарпатської області на 2021  - 2027 роки є посилення соціально-гуманітарної, економічної, просторової згуртованості Закарпатської області, підвищення рівня безпеки і добробуту громадян шляхом задоволення потреб регіону та територіальних громад у відновленні інфраструктури та модернізації економіки за принципом “краще, ніж було”, ефективного використання внутрішнього потенціалу територій, розвитку системи демократичного, децентралізованого та інклюзивного багаторівневого врядування.

Загалом Стратегія 2027 націлена на:

             створення безпекових та соціально-економічних умов для громадян Закарпатської області та територіальних громад;

             розвиток інфраструктури, зокрема інфраструктури електронних комунікаційних мереж на принципах прозорості, підзвітності, сталості, інклюзивності, енергоефективності, адаптації до зміни клімату, захищеності та стійкості до безпекових загроз та економічної доцільності; розвиток інституційної спроможності органів місцевого самоврядування на регіональному та місцевому рівні у сфері стратегічного планування, проектного менеджменту, цифровізації, протидії корупції;

             розвиток людського капіталу, відновлення підприємницької діяльності та зростання економіки на основі внутрішнього потенціалу територій та регіональної смарт-спеціалізації;

             розвиток багаторівневого врядування, наближення системи управління регіональним розвитком до процедур та кращих практик ЄС;

             залучення громадян до прийняття рішень на регіональному та місцевому рівні;

             дотримання балансу екосистем;

             розбудова партнерств, розвиток міжмуніципального, міжрегіонального та транскордонного співробітництва; сприяння економічному розвитку регіону шляхом залучення інвестицій для реалізації інноваційних проектів;

             відновлення та розвиток системи надання соціальних послуг на регіональному та місцевому рівні.

З метою актуалізації Стратегії розвитку Закарпатської області на 2021- 2027 роки та Плану заходів з її реалізації на період 2024 – 2027 років розпорядженням голови обласної державної адміністрації –  обласної військової адміністрації № 981 від 09.11.2023 (із змінами) було створено керівний комітет та робочу групу з організації підготовки змін до стратегічних документів.

У роботі над актуалізацією Стратегії взяли участь навколо 40 представників неурядових організацій, аналітичних центрів, міжнародних організацій, незалежних експертів, дослідників та громадських активістів. Такий підхід забезпечив інклюзивність та відкритість процесу.

Було проведено чотири засідання Робочої групи, члени якої здійснювали актуалізацію Регіональної стратегії розвитку Закарпатської області на період до 2027 року з використанням територіально-орієнтованого підходу та смарт-спеціалізації:

            14 листопада 2023 року під час спільного засідання керівного комітету та робочої групи було представлено напрацювання соціально-економічного аналізу, обговорено проєкт стратегічного бачення та актуалізовано SWOT – аналіз Закарпатської області;

            19 грудня 2023 року під час засідання робочої групи було узгоджено SWOT – аналіз та актуалізовано стратегічні та оперативні цілі;

            24 січня 2024 року під час засідання робочої групи було актуалізовано оперативні цілі та завдання, а також оголошено про збір проєктних ідей до Плану реалізації Стратегії;

            26 березня 2024 року під час засідання робочої групи було обговорено проєкт Стратегії Закарпатської області на період до 2027 року;

        Залучення представників громадських організацій, територіальних громад області та вищих навчальних закладів до актуалізації проєкту Стратегії 2027 відбувалося за рахунок проведення додаткових консультацій, а саме:

            20 лютого 2023 року з громадськими організаціями Закарпатської області на базі Закарпатського регіонального відділення Асоціації міст України;

            21 лютого 2023 року з освітянами на базі Ужгородського національного університету (УжНУ);

            01 березня 2023 року з представниками органів місцевої влади;

28 серпня 2024 року відбулося публічне обговорення проєкту Стратегії Закарпатської області на період до 2027 року за участі представників/ць інституцій громадянського суспільства, які висловили свої пропозиції та  були включені до тексту документу.

  Основні принципи, на яких відбувалась актуалізація Стратегії, це:

·                інноваційна спрямованість – визначення окремих напрямів та завдань регіональної стратегії з метою прийняття та впровадження нових технологічних рішень у певних видах економічної діяльності з урахуванням інноваційного потенціалу регіону;

·                відкритість – забезпечення залучення зацікавлених представників, зокрема суб’єктів підприємництва, науково-дослідних установ, закладів вищої освіти та громадських об’єднань, до процесу розроблення та реалізації регіональної стратегії;

·                паритетність – створення рівних можливостей для висловлення позицій усіх сторін та забезпечення максимального врахування їх інтересів під час розроблення та реалізації регіональної стратегії;

·                координація – взаємозв’язок та узгодженість регіональної стратегії з довгостроковими стратегіями, планами і програмами розвитку на державному, регіональному та місцевому рівнях;

·                доповнюваність – забезпечення взаємозв’язку науки, освіти, виробництва, фінансових та людських ресурсів у розвитку інноваційної діяльності;

·                диверсифікація – можливість створення нових видів економічної діяльності у визначених галузях економіки;

·                вузька спеціалізація – обмеження переліку видів економічної діяльності, вибір яких обумовлений перспективними можливостями регіону та які провадитимуться на внутрішньому і зовнішньому ринках.

Загалом, Стратегія до 2027 року актуалізована з урахуванням позиції всіх територій області, широкого кола громадськості, науковців, освітян, професійних об’єднань та експертних організацій. Важливо відзначити, що зазначений документ пройшов  відповідну процедуру стратегічної екологічної оцінки, передбачену Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку» із останніми змінами № 2849-IX від 13.12.2022 та рекомендаціями, затвердженими наказом Міністерства екології і природних ресурсів України від 10.08.2018 № 296 «Про затвердження методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки документів державного планування»  (із змінами).

Відповідно до звіту стратегічної екологічної оцінки (СЕО) Стратегія 2027 року повністю враховує принцип екологічної збалансованості (сталого розвитку) Закарпатської області та зорієнтована на зниження антропогенного впливу на довкілля. Моніторинг ефективності впровадження СЕО Стратегії 2027 є важливою формою контролю того, який фактичний вплив на довкілля матиме стратегічний документ в цілому, а також – необхідною передумовою екологічної збалансованості розвитку Закарпатської області.

Стратегічне бачення розвитку регіону

Виходячи з матеріалів дослідження соціально-економічного стану області, думок місцевих експертів, науковців, працівників органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, сформульовано стратегічне бачення розвитку Закарпатської області.

Бачення

Закарпатська область – регіон з унікальними можливостями для створення нових проєктів та ідей, південно-західні ворота України до Європейського Союзу, привабливий край, де жителі спільно з органами влади та місцевого самоврядування працюють над досягненням комфортних умов життя, край збереження культурно-історичних пам’яток, традицій та природи; область, де дотриманий баланс розвитку промисловості та збереження унікальних природних ресурсів; регіон, де хочеться жити і працювати.

Економічний, управлінський та інтелектуальний потенціал Закарпаття інтегрує навколо себе зацікавлені сторони щодо  новітніх технологій та інновацій, сучасних форм організаційної культури, логістики та креативних індустрій, синьої та зеленої економіки, залучає до орбіти взаємовигідних інтересів власні території і територіальні громади та вітчизняних і закордонних партнерів, послідовно дотримується принципів сталого збалансованого розвитку

Механізм реалізації

Моніторинг реалізації регіональної стратегії і виконання плану заходів проводиться Закарпатською обласною державною (військовою) адміністрацією щороку на підставі офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення оперативних цілей та завдань (заходів і реалізації проектів регіонального розвитку) і співвиконавців.

Моніторинг реалізації регіональної стратегії і виконання плану заходів проводиться шляхом:

відстеження, вимірювання та аналізу відхилення показників фактичних результатів від цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених регіональною стратегією;

порівняння фактично отриманих значень індикаторів здійснення заходів і їх значень, визначених планом заходів.

Закарпатська обласна державна (військова) адміністрація, до компетенції якої належить питання реалізації державної регіональної політики, на основі інформації, отриманої від органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізацію проектів регіонального розвитку, аналізують рівень досягнення цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених регіональною стратегією, та стан виконання плану заходів (у тому числі регіональних програм розвитку) за відповідний період і готують моніторинговий звіт про реалізацію регіональної стратегії  та моніторинговий звіт про виконання плану заходів.

Моніторинг реалізації регіональної стратегії і виконання плану заходів може проводитися, зокрема, з використанням інформаційно-комунікаційної системи - єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад.

Закарпатська обласна державна (військова) адміністрація подає моніторинговий звіт про реалізацію регіональної стратегії та моніторинговий звіт про виконання плану заходів для затвердження Закарпатській обласній раді та після їх затвердження облдержадміністрація – обласна військова адміністрація оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті.

Оцінка результативності реалізації Стратегії здійснюється шляхом проведення внутрішнього та зовнішнього оцінювання відповідно до Порядку проведення оцінювання реалізації державної регіональної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 березня 2024 р. № 305 «Деякі питання проведення моніторингу та оцінювання державної регіональної політики».

Зокрема, оцінювання реалізації Стратегії та виконання планів заходів проводиться обласною державною (військовою) адміністрацією за результатами виконання першого та другого етапів реалізації Стратегії (внутрішнє оцінювання) та після завершення реалізації Стратегії (зовнішнє оцінювання) шляхом оцінювання індикаторів досягнення цілей, результативності, ефективності та впливу виконання Стратегії і плану заходів на розвиток регіону та територіальних громад.

Оцінювання здійснюється на підставі моніторингових звітів про реалізацію Стратегії та про виконання плану заходів з її реалізації за відповідний період, офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізацію проєктів регіонального розвитку, та інших суб’єктів державної регіональної політики.

За результатами внутрішнього оцінювання обласна державна (військова) адміністрація готує відповідний звіт за визначеною нею формою, який подає для затвердження Закарпатській обласній раді до 01 червня року, який настає після завершення відповідного етапу реалізації Стратегії.

Обласна державна (військова) адміністрація протягом п’яти робочих днів після затвердження звітів забезпечує їх розміщення на своєму офіційному веб-сайті.

Зовнішнє оцінювання реалізації Стратегії проводиться обласною державною (військовою) адміністрацією із залученням незалежних організацій (експертів) протягом року після завершення реалізації Стратегії. Звіт за результатами зовнішнього оцінювання реалізації Стратегії розміщується на офіційному вебсайті обласної державної (військової) адміністрації.

Тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону

Закарпатська   область    є    однією    з    наймолодших    областей    України    – вона утворена в січні 1946 року. Унікальне геополітичне розташування на перехресті міжнародних транспортних,            економічних, торговельних, культурних шляхів сприяє розвитку і подальшому поглибленню всебічного міждержавного співробітництва, відводить важливу роль регіону в інтеграції України в європейські структури.

Область на північному сході, сході і південному сході межує з Львівською та Івано-Франківською областями. На північному заході, заході і півдні кордони області межують з державним кордоном України загальною протяжністю 467,3 км, у тому числі з Угорщиною – 130,0 км, Румунією – 205,4 км, Словаччиною – 98,5 км і Польщею – 33,4 км. В області діє 17 контрольно-пропускних пунктів та пунктів спрощеного переходу через державний кордон, у тому числі 9 – автомобільних пунктів, 6 – для залізничного транспорту, 1 – у міжнародному аеропорті «Ужгород».

Закарпаття розташоване на крайньому південному заході України, є географічним  центром Європи. Має різноманітний рельєф та кліматичні умови. Закарпаття – єдина область України, яка розташована за головними Карпатськими хребтами. Це підсилює її транспортну віддаленість від решти території країни, зв’язок з якою можливий лише через перевали. Найбільше значення серед них мають Ужоцький (абсолютна висота 889 м), Верецький або Ворітський (839 м), Воловецький або Бескидський (1014 м), Торунський (930 м) разом з Вишківським (941 м) та Яблуницький, або Татарський  (931 м).

Закарпатська область знаходиться в межах двох великих фізико-географічних одиниць – Карпатської гірської (4/5 території) та Закарпатської низовинної. Якщо природні умови останньої (рельєф, клімат, ґрунтово-рослинний покрив тощо) майже всюди сприятливі для господарського освоєння людиною, то в Карпатах найкращі умови для цього мають міжгірні улоговини, долини рік, пологі схили і частково низькогір’я.

Найвища точка України – гора Говерла (2061 м) – знаходиться на території Закарпатської області.

Відстані до столиці України, до обласних центрів регіонів-сусідів та найближчих європейських столиць від обласного центру (м. Ужгород):

до м. Київ – 788 км; до м. Львів – 265 км;

до м. Івано-Франківськ – 295 км; до м. Чернівці – 435 км;

до м. Кошице (Словаччина) – 97 км; до м. Ніредьгаза (Угорщина) – 95 км; до м. Сату –

 Маре (Румунія) – 150 км; до м. Жешув (Польща) – 315 км.

Площа Закарпаття становить 12,8 тис км2 (2,1 % території України), його населення – 1243721 осіб, (на 1 лютого 2022 року) що становить менше 3 % від населення країни (41130432 осіб).

За    даними    Всеукраїнського    перепису     населення     2001     року     понад 100 національностей проживає на території регіону, у тому числі 80,5% українців, 12,1% – угорців, 2,6% – румун. Більшість населення – українці (понад 80 %).

Розташування території області переважно в гірській місцевості (близько 75 % площі) зумовлює наявність специфічних корисних копалин, особливого клімату, спеціалізації сільського господарства тощо. З точки зору ефективності варто наголосити на тому, що сприятливі умови для ведення господарства є на низинній території, а також у міжгірних улоговинах, долинах рік, пологих схилах та частково низькогір’ях Карпат.

Українські Карпати входять у Карпатську гірську систему, яка поєднує одразу шість країн Європи. Гори чітко простягаються із північного заходу на південний схід і в тому ж напрямку збільшується їх висота та крутість схилів.

Переваги географічного розташування регіону (прикордонного, транспортного) поряд із природними особливостями та трудовим потенціалом слід використовувати для ведення діалогу про реалізацію інвестиційних проектів на території області, реалізацію транскордонних інфраструктурних проектів для підвищення його економічного потенціалу та добробуту населення.

 

Адміністративне районування Закарпатської області

У 2020 році запроваджено новий адміністративно-територіальний поділ Закарпатської області.

   У відповідності до розпорядження Кабінету Міністрів України № 572 – р від 13 травня 2020 року «Про затвердження Перспективного плану формування територій громад Закарпатської області»  утворено 64 територіальні громади.

Згідно Постанови №807-IХ Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів»  від 17.07.2020 року в області утворено 6 районів у 64 територіальних громадах: (11 – міських, 18 – селищних та 35 – сільських). Усього в області налічується 608 населених пунктів: 11 міст, 19 селищ міського типу, 578 сільських населених пунктів. Обласний центр – м. Ужгород. Статус гірських надано 214 населеним пунктам.

Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації