Харківська обл.
Інформація про документ
| Назва документа | Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки |
| Назва стратегії, на підставі якої створено | RR01:2430-8616-9466-5953 V.1 |
| Рівень документу | Регіональний |
| Адміністративно-територіальна одиниця | Область |
| Період дії з | 2021 |
| Період дії до | 2027 |
Суб'єкт, відповідальний за подання даних
| Назва суб'єкта, відповідального за подання даних | Департамент економіки і міжнародних відносин ХОДА 38157940 |
| Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | Не вказано |
| ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних | Скібчик Ольга Іванівна |
Дані про затвердження документа
| Дата прийняття | 2025-04-24 |
| Номер рішення | №1150-VIII |
| Вид | Стратегія |
| Видавник | Харківська обласна рада |
| Ідентифікатор | Не вказано |
Загальна частина
Необхідність оновлення Стратегії розвитку Харківської області на 2021-2027 роки зумовлена прийняттям постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» (від 13.08.2024 № 940), відповідно до якої обласні державні адміністрації мають привести регіональні стратегії розвитку у відповідність зазначених змін.
Оновлення стратегії розвитку Харківської області є критично важливим через значні зміни, спричинені військовою агресією. Людські жертви, руйнування інфраструктури, міграція населення та релокація бізнесів потребують відповідного реагування. Оцінки прямих збитків інфраструктури Харківської області на початок 2024 року, за попередніми оцінками, сягали понад 30 млрд дол., що співставно обсягам сумарних збитків на решті підконтрольних територій України.
Стратегування в умовах військових загроз ускладнюється змінами базових значень соціально-демографічного та економіко-просторового потенціалу регіону. Військовий конфлікт створюють критичні ризики та виклики, які обмежують можливості сценарного планування соціально-економічного розвитку та реалізацію довгострокових проєктів. У таких умовах зростає важливість реалізації гнучких та адаптивних сценаріїв. У поточних умовах зростає роль військових та гуманітарних потреб, зменшення ризиків для життя та здоров’я громадян, нівелювання наслідків стресу, тривоги та невпевненості в майбутньому, протидії поширенню дезінформації. Водночас важливо закладати стійкі орієнтири для майбутнього розвитку, які залишатимуться актуальними незалежно від змін у зовнішньому середовищі. Це допоможе зберегти фокус на довгострокових цілях, забезпечити послідовність у діях та підтримувати мотивацію серед населення та бізнесу й водночас ефективно реагувати на поточні виклики та забезпечити стабільний розвиток регіону в довгостроковій перспективі, навіть в умовах військової агресії та нестабільності.
Оновлення Стратегії розвитку Харківської області на 2021–2027 роки є актуалізацією документа, затвердженого 27 лютого 2020 року Харківською обласною радою (рішенням №1196-УІІ), згідно з чинним законодавством: Законом України «Про засади державної регіональної політики», постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів». Стратегія оновлена з урахуванням Цілей сталого розвитку, постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки». Оновлення документа здійснювалося Харківською обласною військовою адміністрацією з урахуванням пропозицій громадськості і зацікавлених сторін: департаментів ХОВА, підприємств, кластерів, асоціацій, профспілок, депутатів різних рівнів, фахових експертів. Стратегія є документом вищого рівня в області й основою для розробки та уточнення діючих стратегій розвитку, програм, планів заходів із реалізації для територіальних громад, обґрунтування інвестиційних проєктів, залучення коштів державного та місцевого бюджетів.
Сценарій розвитку
Сценарії розвитку Харківської області до 2027 року сформовані на основі результатів аналізу SWOT-факторів, дослідження соціально-економічного стану регіону, виявлених проблем, а також із урахуванням припущень прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2025–2027 роки, розробленого Міністерством економіки України і схваленого постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 №780, а також прогнозів Світового банку та Міжнародного валютного фонду для України. Враховано також чинники, що мають прямий вплив на стан інфраструктури, відновлення економіки, соціальні та екологічні процеси в області, зокрема — наслідки війни, відновлення бізнесу, державні програми підтримки, а також важливі фактори, такі як міграція і повернення внутрішньо переміщених осіб (ВПО), стан ринку праці, інвестиції в інфраструктуру, наукові та інноваційні ініціативи, цифровізація, а також соціальна підтримка різних категорій населення. Сценарії розроблено за трьома варіантами оптимістичний, реалістичний (базовий) та песимістичний сценарій.
Стратегічне бачення розвитку регіону
Місія Харківської області — відновити, розвинути та зміцнити економічну та соціальну стійкість регіону, створити умови для технологічного, інфраструктурного та гуманітарного відродження, зокрема, через впровадження інноваційних рішень, цифровізацію, залучення інвестицій та підтримку соціальної згуртованості. Харківщина має стати регіоном, де поєднуються науково-технічний прогрес, сильна промислова база й високий рівень життя населення, задля забезпечення сталого розвитку та безпеки в умовах змінюваної військовополітичної ситуації. Стратегічне бачення Харківської області до 2027 року — це східний форпост Європи, який, незважаючи на виклики, стає важливим економічним, інноваційним і культурним центром, здатним підтримувати національну територіальну цілісність і безпеку України завдяки своєму прикордонному статусу, високому потенціалу для розвитку цифрових технологій та науково-технічних інновацій. Харківщина має стати одним із провідних регіонів, де високі технології, агропромисловий потенціал та енергетичні рішення поєднуються з національною безпекою та стабільністю.
Географічне розташування та прикордонний статус визначають Харківську область як стратегічно важливий регіон, який бере активну участь у забезпеченні територіальної цілісності України. Військово-політична ситуація вимагає оновлення традиційних ролей Харківщини і визначає необхідність створення нових форм економічної та інфраструктурної стійкості, а також розвитку захищеної цифрової інфраструктури і нових моделей бізнесу. Не менш важливим є розбудова сталої економіки та здійснення “цифрового” та “зеленого” переходу, як основи майбутнього розвитку, що дозволить значно покращити якість життя населення. Харків має стати лідером у розвитку технологій подвійного призначення, цифрових рішень для промисловості, енергетики та сільського господарства, сприяти розвитку високотехнологічних стартапів та бізнесів у сферах IT, біотехнологій, екології та енергозбереження.
Незламність населення Харківщини — ключова цінність стратегії розвитку. Важливість психологічної стійкості, патріотизму і підтримки громадянських ініціатив для регіону є невисокою. Військові та соціальні випробування стали стимулом для згуртування місцевих громад, що, в свою чергу, створює основу для сталого соціального розвитку, розбудови миру і зміцнення громадянського суспільства. Підтримка ветеранів, внутрішньо переміщених осіб (ВПО) і соціально незахищених верств населення, а також реалізація програм з адаптації і реабілітації, повернення мігрантів є важливими складовими розвитку Харківщини.
Розвиток відновлювальних джерел енергії, інфраструктури енергозбереження та зменшення викидів забруднюючих речовин є основою розбудови сталої моделі розвитку, відновлення навколишнього середовища та забезпечення енергетичної незалежності регіону. Інвестиції у «зелені» технології, енергоефективність та екологічні ініціативи створюють формують умови для стабільного розвитку на найближчі роки.
До 2027 року Харківська область має стати регіоном, який демонструє включеність до глобальних процесів розвитку, розвиток інноваційних технологій, зміцнення національної безпеки, відновлення економіки, та поліпшення якості життя своїх громадян. Технологічний прогрес, сильна економіка, стабільне соціальне середовище та активна громадянська позиція жителів будуть запорукою нових можливостей для області, що дозволить їй стати одним із провідних центрів розвитку в Україні.
Механізм реалізації
Положення цього розділу підготовлено з урахуванням вимог Державної стратегії регіонального розвитку на 2021–2027 роки (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ № 940 від 13.08.2024), а також Постанови КМУ № 816 від 04.08.2023. Усі механізми, етапи та інструменти реалізації Стратегії узгоджуються з оновленими підходами до формування, впровадження, моніторингу та оцінки результативності регіональної політики, забезпечуючи цілісність, прозорість та системність процесу.
Органи, що забезпечують реалізацію Стратегії на регіональному та місцевому рівнях
Реалізація Стратегії регіонального розвитку Харківської області покладається на низку органів та інституцій, які діють у взаємодії й координують свої зусилля задля досягнення визначених цілей:
- Харківська обласна державна (військова) адміністрація – виступає ключовим виконавчим органом, що забезпечує впровадження Стратегії на практиці, здійснює координацію дій структурних підрозділів та державних інституцій на обласному рівні, а також співпрацює з центральними органами виконавчої влади для дотримання загальнодержавних пріоритетів.
- Харківська обласна рада – у межах власних повноважень затверджує стратегічні документи регіонального розвитку, бере участь у формуванні політики та здійснює представницькі функції, забезпечуючи взаємодію з органами місцевого самоврядування.
- Органи місцевого самоврядування (міські, селищні та сільські ради, територіальні громади) – відповідають за розроблення й впровадження місцевих стратегій розвитку, що узгоджуються зі Стратегією регіонального розвитку. Вони беруть активну участь у формуванні проєктів та програм, спрямованих на підвищення економічної активності, розбудову інфраструктури й поліпшення якості життя громадян.
- Агенція регіонального розвитку, громадські організації, наукові та експертні структури – залучаються до процесу стратегічного планування, надають консалтингову, аналітичну та методичну підтримку, беруть участь у громадських обговореннях та формуванні пропозицій.
Механізми та інструменти реалізації Стратегії
Внесення змін до Стратегії регіонального розвитку Харківської області на 2021-2027 роки зумовлює уточнення механізму її реалізації, який передбачає розробку одного плану реалізації стратегії на 2025-2027 роки. Фактично реалізація стратегії здійснюватиметься за другим етапом, що визначається відповідним планом реалізації стратегії. В рамках розробки плану реалізації стратегії будуть уточнені та деталізовані показники досягнення стратегічних та операційних цілей і завдань стратегії. Виконання цілей стратегії забезпечується широким спектром інструментів, які спрямовані на досягнення стратегічних цілей і завдань:
- План заходів з реалізації Стратегії – структурований документ, що визначатиме середньострокові організаційні, правові та інші заходи, необхідні для реалізації регіональної стратегії, строки здійснення заходів та відповідальних за їх здійснення, індикатори оцінювання здійснення заходів та їх цільові значення індикативні обсяги і джерела фінансування, регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань регіональної стратегії. Він забезпечує системну та поетапну реалізацію стратегічних цілей.
- Програмно-проєктний підхід – розроблення та впровадження програм і проєктів регіонального розвитку, орієнтованих на пріоритетні напрями діяльності: економічний розвиток, розвиток людського потенціалу, формування сталого просторового середовища.
- Моніторинг та оцінювання результативності – впровадження механізмів регулярного спостереження за показниками, встановленими Стратегією, та здійснення коригувальних дій у разі відхилень від запланованих результатів. В процесі розробки плану заходів з реалізації стратегії будуть уточнені та деталізовані кількісні і якісні показники реалізації цілей.
- Механізми державно-приватного партнерства (ДПП), грантового фінансування та залучення інвестицій – стимулювання бізнесу, міжнародних організацій та інших партнерів до активної участі у впровадженні стратегічних проєктів.
- Інформаційна підтримка та комунікаційні платформи – забезпечення прозорості, відкритості, інклюзивності процесу реалізації Стратегії, залучення всіх зацікавлених сторін до дискусії та розробки спільних рішень.
Фінансове забезпечення реалізації Стратегії
Досягнення цілей Стратегії регіонального розвитку Харківської області потребує використання різноманітних джерел фінансування, раціонального розподілу ресурсів та створення умов для залучення додаткових коштів:
- Державний бюджет та обласний бюджет – основні джерела фінансування реалізації Стратегії, які спрямовують кошти на розвиток інфраструктури, соціальних послуг, економічне зростання та просторову інтеграцію.
- Місцеві бюджети територіальних громад – підтримка реалізації місцевих проєктів і ініціатив, що узгоджуються зі Стратегією, стимулювання розвитку громадської інфраструктурии та підвищення якості життя населення.
- Міжнародна технічна допомога, проєкти міжнародних фінансових організацій та фондів – залучення зовнішніх ресурсів для фінансування інноваційних, екологічних, соціальних та інфраструктурних проєктів, а також підвищення спроможності місцевих органів влади до ефективного управління розвитком.
- Інвестиційні проєкти, державно-приватне партнерство, грантові та кредитні програми – створення привабливих умов для бізнесу, інвесторів та неурядових організацій задля нарощення потенціалу регіону, розвитку підприємництва та стимулювання економічного зростання.
Завдяки комплексному підходу, участі всіх зацікавлених сторін, ефективному використанню фінансових ресурсів і впровадженню сучасних інструментів управління Стратегія регіонального розвитку Харківської області на 2021–2027 роки сприятиме сталому економічному, соціальному й екологічному розвитку регіону та підвищенню добробуту його жителів.