Стратегії розвитку

Регіональні стратегії розвитку.

Дніпропетровська обл.

Інформація про документ

Назва документа Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки
Назва стратегії, на підставі якої створено RR01:2430-8616-9466-5953 V.1
Рівень документу Регіональний
Адміністративно-територіальна одиниця Область
Період дії з 2021
Період дії до 2027

Суб'єкт, відповідальний за подання даних

Назва суб'єкта, відповідального за подання даних ДЕПАРТАМЕНТ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ДОДА 02741404
Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Начальник управління регіонального розвитку департаменту економічного розвитку Дніпропетровської обласної адміністрації
ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Правдіна Олена Вячеславівна

Дані про затвердження документа

Дата прийняття 2025-05-07
Номер рішення 502-25/VIII
Вид Стратегія регіонального розвитку Дніпропетровської області на період до 2027 року у новій редакції
Видавник Департамент економічного розвитку Дніпропетровської обласної військової адміністрації
Ідентифікатор Не вказано

Загальна частина

Вступ 

Стратегія регіонального розвитку Дніпропетровської області на період до 2027 року у новій редакції (далі – Стратегія) є документом, що визначає тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону, стратегічні та оперативні цілі, пріоритети розвитку регіону на відповідний період, основні завдання, етапи та механізми їх реалізації, систему моніторингу та оцінки результативності. 

Стратегія враховує затверджені Урядом зміни до Державної стратегії регіонального розвитку (далі – ДСРР) від 13 серпня 2024 року, забезпечуючи приведення завдань та заходів регіональної стратегії у відповідність із ДСРР. 

Актуалізація регіональної стратегії здійснювалася на основі: 

оцінки потреб заінтересованих сторін та вигодонабувачів (бенефіціарів) у регіоні; 

оцінки ґендерного впливу; 

урахування розвитку територіальних громад і стратегій розвитку територіальних громад; 

урахування принципів державної регіональної політики, визначених Законом України “Про засади державної регіональної політики”; 

використання територіально-орієнтованого підходу та смартспеціалізації. 

Актуалізація Стратегії регіонального розвитку Дніпропетровської області на період до 2027 року відбувалася у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України 04 серпня 2023 року № 816 “Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів”.

Сценарій розвитку

Стратегічне бачення розвитку регіону

Розділ 3. Стратегічне бачення розвитку та стратегічні, оперативні цілі і завдання Стратегії регіонального розвитку Дніпропетровської області до 2027 року.

3.1. Стратегічне бачення розвитку регіону

Стратегічне бачення розвитку – перспектива соціально-економічного, екологічно збалансованого та інноваційного розвитку регіону в довгостроковому періоді з урахуванням його унікальних особливостей. 

Для формування стратегічного бачення регіону бралися до уваги результати SWOT-аналізу регіону, пропозиції заінтересованих сторін, результати опитування мешканців та голів територіальних громад області.

У рамках проведеного опитування (детальна інформація зазначена у Розділі 1, підпункти 1.10 та 1.11), мешканці та керівники громад відповіли на відкрите запитання “Як би ви сформулювали ваше бачення Дніпропетровської області у 2027 році? Дніпропетровська область в 2027 – це…”.

Більшість вбачають подальший розвиток Дніпропетровської області у покращенні її промислового потенціалу. Окремо опитувані відчувають потребу щодо подальшого розвитку безпеки мешканців регіону, що містить дві складові. Перша – створення безпечного середовища в області шляхом зниження рівня злочинності. Друга – це активний розвиток оборонно-промислового комплексу для підтримки Сил оборони України (СОУ). Також суттєва кількість опитаних мешканців бачить потребу в подальшому розвитку культури, екології та агропромислового комплексу. 

 

Рисунок 90: Бачення мешканців Дніпропетровської області щодо розвитку регіону в 2027 році, %

 

Джерело: власні напрацювання

 

Відповідно до опитування голів територіальних громад області більшість вбачає подальший розвиток у економічному лідерстві регіону в державі, що включатиме акцент на основних галузях промисловості. Додатковим вектором опитувані бачать необхідність розвитку інновацій у регіоні, забезпечення розвитку сфер, пов’язаних із обороною для забезпечення безпеки мешканців, а також розвиток аграрної складової регіону.

  

     Дніпропетровська область – економічно розвинений, потужний, процвітаючий, прогресивний та успішний, самодостатній та відкритий для інвестицій регіон-лідер. Флагман української промисловості. Фінансово спроможний, з якісними дорогами, незалежною енергетикою та розвиненим аграрним комплексом, комфортними умовами життя для мешканців області, ветеранів війни та переселенців.

       Регіон з потужним експортним потенціалом, високим розвитком міжнародного співробітництва та інформаційно-комунікаційної та транспортної інфраструктури, з європейським рівнем надання послуг. Перспективна та цілісна, безпечна область, де не ведуться бойові дії.

      Область ефективно використовує наявні природні ресурси. Високий людський потенціал реалізовується у розвитку інформаційних технологій, охороні здоров’я та реабілітації й наданні соціальних послуг. Розвинена система освітніх, медичних та культурних послуг, спорту і туризму в громадах області.

Активна міжнародна співпраця та залучення інвестицій формують Дніпропетровщину як одного з промислових лідерів країни, де забезпечено екологічно чисте, безпечне і комфортне середовище для проживання. 

Механізм реалізації

4.1. Органи, що забезпечують реалізацію Стратегії

Відповідно до статей 10, 14, 15 Закону України “Про засади державної регіональної політики”, статті 13 та пункту 223 статті 25 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, а також пункту 31 статті 21 Закону України “Про місцеві державні адміністрації” до основних інституцій, які відповідають за реалізацію Стратегії, належать: обласна рада, обласна державна адміністрація, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Обласна рада:

затверджує Стратегію регіонального розвитку та План заходів з її реалізації;

затверджує регіональні цільові програми, спрямовані на вирішення актуальних питань місцевого розвитку та соціально-економічного розвитку регіону;

затверджує звіти про результати моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії регіонального розвитку та Плану заходів з її реалізації.

Обласна державна адміністрація:

забезпечує реалізацію Стратегії регіонального розвитку;

забезпечує розроблення Плану заходів з реалізації Стратегії регіонального розвитку;

розробляє проєкти регіональних програм соціально-економічного розвитку і подає їх на затвердження обласній раді, забезпечує їх виконання, звітує перед обласною радою про їх виконання;

проводить моніторинг та оцінює реалізацію Стратегії регіонального розвитку і Плану заходів з її реалізації, підготовлює та подає відповідні звіти до обласної ради.

Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування беруть участь у реалізації Стратегії регіонального розвитку відповідно до Плану заходів із реалізації у рамках їхніх повноважень, а також розробляють стратегії розвитку територіальних громад та плани заходів з їх реалізації з урахуванням пріоритетів, що визначені відповідною Стратегією регіонального розвитку.

У забезпеченні реалізації Стратегії беруть участь також асоціації органів місцевого самоврядування та їх добровільні об’єднання, агенції регіонального розвитку, громадські об’єднання, юридичні, фізичні особи та інші заінтересовані сторони.

Організаційно-інституційне забезпечення реалізації Стратегії передбачає:

координацію заходів із реалізації Стратегії між вищезазначеними учасниками реалізації Стратегії;

чіткий розподіл повноважень між учасниками реалізації Стратегії, усунення дублювання під час прийняття управлінських рішень, налагодження ефективної співпраці між учасниками реалізації Стратегії регіонального та місцевого рівнів;

взаємодію органів місцевого самоврядування під час вирішення спільних проблем / реалізації масштабних проєктів за допомогою інструментарію співробітництва між територіальними громадами;

створення системи взаємопов’язаних програмних документів щодо соціально-економічного розвитку регіону.

Реалізація Стратегії здійснюється на основі принципів співробітництва, координації, згуртованості, об’єктивності та узгодження діяльності всіх заінтересованих сторін.

4.2. Інструменти реалізації

Відповідно до Статті 10 Закону України “Про засади державної регіональної політики” реалізація регіональних стратегій розвитку здійснюється шляхом розроблення та виконання планів заходів з реалізації регіональних стратегій розвитку, що конкретизуються в регіональних програмах розвитку та програмах економічного і соціального розвитку області, районів, територіальних громад.

Регіональна програма розвитку – комплекс взаємопов’язаних завдань та заходів довготривалого характеру, спрямованих на досягнення визначених Стратегією регіонального розвитку цілей, що є невід’ємною частиною плану заходів з реалізації цієї Стратегії та реалізується через проєкти регіонального розвитку, об’єднані спільною метою.

Отже, після актуалізації та схвалення Стратегії розвитку регіону та Плану заходів з її реалізації всі регіональні програми розвитку мають враховувати та відповідати оновленим завданням, визначеним Стратегією.

Відповідно до пункту 14 постанови Кабінету Міністрів України від
04 серпня 2023 року № 816 “Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів” проєкт Плану заходів повинен включати:

середньострокові організаційні, правові та інші заходи, необхідні для реалізації регіональної стратегії;

строки здійснення заходів та відповідальних за їх здійснення;

індикатори оцінювання здійснення заходів та їх цільові значення;

індикативні обсяги і джерела фінансування;

регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань регіональної стратегії.

Завдання, необхідні для досягнення оперативних цілей, будуть виконуватися шляхом реалізації заходів, які можуть включати як групу взаємопов’язаних проєктів регіонального розвитку, об’єднаних спільною метою, так і окремі масштабні проєкти. Ця система є ключовим механізмом, що забезпечує досягнення оперативних цілей, які, у свою чергу, спрямовані на реалізацію стратегічних цілей, закладених у Стратегії регіонального розвитку.

Ці заходи є невід’ємною частиною Плану заходів з реалізації Стратегії регіонального розвитку, який охоплює стратегічні та оперативні цілі, завдання, заходи, індикатори виконання та орієнтовний обсяг фінансування. Вся детальна інформація, включаючи перелік заходів, конкретні проєкти, індикатори виконання, орієнтовний обсяг фінансування та інші ключові елементи, буде представлена у Плані заходів з реалізації Стратегії регіонального розвитку.

Таким чином, структура завдань, заходів і проєктів формує ефективний механізм, спрямований на комплексне досягнення стратегічних і оперативних цілей розвитку регіону.

Деякі інструменти (механізми) реалізації Стратегії:

державно-приватне партнерство: концесії, оренда, лізинг, управління майном, спільна діяльність тощо; використовується у сфері будівництва, модернізації інфраструктури, видобутку корисних копалин, екологічних проєктів;

кооперація: програма розвитку кооперативів, підвищення кваліфікації через тренінги, єдиний інформаційний ресурс; сприяє розвитку виробничих, обслуговуючих, споживчих кооперативів, кредитної та страхової кооперації;

кластеризація: фінансове стимулювання кластерних ініціатив, організація конференцій, семінарів, круглих столів з фахівцями;

стимулювання підприємницької активності: спрощення реєстрації бізнесу, підтримка конкурентного середовища, розвиток інфраструктури для малого та середнього бізнесу, налагодження ефективної взаємодії місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з підприємцями, сприяння формуванню освітньої, інституційної та інформаційної підтримки розвитку малого та середнього бізнесу, підприємництва та самозайнятості в регіоні;

міжрегіональне співробітництво: підтримання контактів між адміністраціями для вирішення міжрегіональних проблем;

комунікація держави, бізнесу та представників обласної влади: система електронного урядування, участь громадськості в розробці рішень обласної влади, громадський моніторинг, інформаційна відкритість влади;

міжнародне співробітництво: обмін досвідом, грантові програми, міжнародні проєкти розвитку, залучення іноземних інвестицій та експертної підтримки;

залучення громадськості: важливо для розробки і реалізації стратегій, щоб сформувати позитивне ставлення до процесів і максимально використовувати креативні ідеї різних груп населення.

 

4.3. Фінансове забезпечення реалізації Стратегії

Відповідно до Статті 21 Закону України “Про засади державної регіональної політики” джерелами фінансування державної регіональної політики є:

кошти державного бюджету, зокрема державного фонду регіонального розвитку;

кошти місцевих бюджетів;

кошти що надходять до державного бюджету в рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ;

кошти міжнародних організацій;

кошти з інших джерел, не заборонених законодавством.

Індикативні обсяги фінансових ресурсів та джерела фінансування в розрізі цілей та завдань Стратегії будуть визначені під час розроблення Плану заходів з її реалізації.

 

4.4. Етапи реалізації Стратегії

Реалізація Стратегії є складним багатостороннім процесом, який передбачає виконання одночасно багатьох завдань за участю різних суб’єктів. Відтак важливо визначити дієву та раціональну систему управління процесом реалізації Стратегії.

 

Рисунок 91: Система реалізації Стратегії

Стратегія реалізується у декілька етапів:

1.                     Планування – допомагає розробити чітку послідовність дій, визначити необхідні ресурси і строки їх використання, а також контролювати прогрес. Це дозволяє ОДА раціонально використовувати ресурси, забезпечувати узгодженість дій на всіх рівнях управління.

2.                     Управління процесом реалізації Cтратегії – процес організації та керування виконанням стратегічних завдань, що включає планування, розподіл ресурсів, контроль виконання та забезпечення досягнення встановлених цілей.

3.                     Моніторинг та оцінка результатів реалізації Cтратегії – постійне спостереження та аналіз ходу виконання стратегічних завдань для виявлення відхилень від плану, оцінки ефективності дій та прийняття рішень щодо подальших кроків.

4.                     Оновлення та корекція Cтратегії – процес перегляду та внесення змін до стратегічного плану на основі отриманих даних моніторингу та оцінки, з метою адаптації до нових умов та підвищення ефективності досягнення стратегічних цілей.

Система моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії

Розділ 6. Система моніторингу та оцінки результативності реалізації Стратегії

6.1. Моніторинг реалізації Стратегії і виконання Плану заходів

Відповідно до пунктів 15 – 18 постанови Кабінету Міністрів України від
04 серпня 2023 року № 816 “Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів” моніторинг реалізації регіональної Стратегії і виконання Плану заходів проводиться Дніпропетровською обласною державною адміністрацією щороку на підставі офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізації проєктів регіонального розвитку, та інших суб’єктів державної регіональної політики.

Моніторинг реалізації регіональної Стратегії і виконання Плану заходів проводиться шляхом:

відстеження, вимірювання та аналізу відхилення показників фактичних результатів від цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених регіональною Стратегією;

порівняння фактично отриманих значень індикаторів здійснення заходів і їх значень, визначених планом заходів.

Департамент економічного розвитку Дніпропетровської облдержадміністрації, на основі інформації, отриманої від органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізацію проєктів регіонального розвитку, аналізує рівень досягнення цільових (проміжних) індикаторів досягнення цілей, визначених Стратегією регіонального розвитку, та стан виконання Плану заходів (у тому числі регіональних програм розвитку) за відповідний період і готує моніторинговий звіт про реалізацію Стратегії та моніторинговий звіт про виконання Плану заходів за формами згідно з додатками 1 та 2 вищезазначеної постанови Кабінету Міністрів України.

Моніторинг реалізації Стратегії і виконання Плану заходів може проводитися, зокрема, з використанням інформаційно-комунікаційної
системи – єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад.

Дніпропетровська обласна державна адміністрація подає моніторинговий звіт про реалізацію Стратегії та моніторинговий звіт про виконання Плану заходів для затвердження Дніпропетровській обласній раді до 01 березня року, що настає за звітним періодом.

Дніпропетровська обласна державна адміністрація оприлюднює затверджений моніторинговий звіт на своєму офіційному вебсайті.

6.2. Оцінювання результативності реалізації Стратегії та виконання Плану заходів

Оцінка результативності реалізації Стратегії здійснюється відповідно до Порядку проведення оцінювання реалізації державної регіональної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 березня
2024 року № 305 “Деякі питання проведення моніторингу та оцінювання державної регіональної політики”.

Відповідно до Пункту 9 зазначеної Постанови оцінювання реалізації Стратегії регіонального розвитку та виконання Плану заходів проводиться Дніпропетровською обласною державною адміністрацією за результатами виконання першого та другого етапів реалізації Стратегії регіонального розвитку (внутрішнє оцінювання) та після завершення реалізації Стратегії регіонального розвитку (зовнішнє оцінювання) шляхом оцінювання індикаторів досягнення цілей, результативності, ефективності та впливу виконання Стратегії і Плану заходів на розвиток регіону та територіальних громад.

Оцінювання здійснюється на підставі моніторингових звітів про реалізацію Стратегії та про виконання Плану заходів з її реалізації за відповідний період, офіційної державної статистичної інформації, інформації органів, відповідальних за здійснення заходів і реалізацію проєктів регіонального розвитку, та інших суб’єктів державної регіональної політики.

За результатами внутрішнього оцінювання Дніпропетровська обласна державна адміністрація готує відповідний звіт за визначеною формою, який подає для затвердження Дніпропетровській обласній раді до 01 червня року, який настає після завершення відповідного етапу реалізації Стратегії регіонального розвитку.

Дніпропетровська обласна державна адміністрація протягом п’яти робочих днів після затвердження звіту забезпечує його розміщення на своєму офіційному вебсайті.

Зовнішнє оцінювання реалізації Стратегії проводиться Дніпропетровською обласною державною адміністрацією із залученням незалежних організацій (експертів) протягом року після завершення реалізації Стратегії. Звіт за результатами зовнішнього оцінювання реалізації Стратегії розміщується на офіційному вебсайті Дніпропетровської обласної державної адміністрації.

Базові, проміжні та цільові значення індикаторів досягнення цілей, визначених Стратегією регіонального розвитку Дніпропетровської області
на період до 2027 року, зазначені в додатку 1.

Відповідно до рекомендацій Міністерства розвитку громад та територій України, з метою застосування єдиних підходів до моніторингу ефективності реалізації регіональних стратегій, в переліку індикаторів досягнення стратегічних цілей застосовані показники, які передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 15 березня 2024 року № 305 “Деякі питання проведення моніторингу та оцінювання державної регіональної політики” в розрізі
років 2024 (поточний стан), 2025 та 2026 (проміжні значення) і 2027 (цільові значення).

Індикатори виконання передбачених Планом заходів будуть зазначені безпосередньо в Плані заходів.

Для кожного заходу будуть прописані чіткі індикатори здійснення заходу та їх цільові значення.

Завантаження даних моніторингу...

Тенденції та основні проблеми соціально-економічного розвитку регіону

Війна призвела до цілого ряду небезпечних впливів на всі складові навколишнього природного середовища. Основна небезпека для навколишнього природного середовища в умовах воєнних дій пов’язана з ризиком забруднення через пошкодження промислових підприємств та інфраструктурних об’єктів внаслідок влучання боєприпасів або аварійне порушення їх роботи через припинення електропостачання, водопостачання, газопостачання, порушень технологічних процесів тощо.

Відбувається забруднення внаслідок руйнування транспортної і промислової інфраструктури, що призводить до масштабних розливів нафтопродуктів та інших небезпечних речовин. Зупинилася діяльність низки видобувних підприємств, що призвело до дефіциту корисних копалин. Під питанням залишається стан родовищ та можливість їх подальшої розробки. Сукупність цих негативних факторів у свою чергу призводить до зниження спроможності регіону реагувати на кліматичні зміни.

Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації